Qui sap si la d'ahir al Centre Artesà Tradicionàrius, va ser la darrera actuació a Barcelona de l'Orquestra Plateria. Un concert atípic, obert a amics i antics membres i de guió una mica improvisat. La nota festiva de la inauguració d'una exposició que, com ironitzava Manel Joseph, converteix l'Orquestra Plateria, en una peça de museu. Però l'absència de contractes ha estat determinant: la Plateria deixa els escenaris amb una gira de comiat. MANEL JOSEPH "Amb aquesta gira aconseguim això, morir amb dignitat a dalt d'un escenari, que és el que volíem fer perquè, de fet, estem en forma, petem de collons, però, noi, si ens hem d'estar a casa, és un mal negoci." "Orquestres i Llibertat. 40 anys de Plateria" és una petita mostra organitzada pel Museu Etnològic de Barcelona i la Xarxa de Cases de Festa. Reflexiona sobre els anys de la transició, quan un grapat de formacions van sotragar el concepte d'orquestra de festa major coincidint amb la recuperació del carrer per part de la ciutadania. La Plateria va ser capdavantera d'una fornada que integraven també Huapachá Combo, la Salseta del Poble Sec, Pernil Latino o La Clandestina. ENRIC MIRÓ, comissari de la mostra "Li van donar la volta al que era la tradició de la festa major, que era una cosa molt carrinclona, molt rònega... I tot aquest patrimoni dels anys 30-40-50, de sobte, va caure en mans d'una colla de 'peluts'." La mostra acompanyarà l'orquestra en la gira de comiat, que aquesta tardor passarà per teatres com el Fortuny de Reus o el Kursaal de Manresa...

La sala Zeleste va ser el bressol per a molts músics dels anys 70. En el número 65 del carrer de l’Argenteria van néixer formacions com l’Elèctrica Dharma o l’Orquestra Plateria. El Centre Artesà Tradicionàrius homenatja el 40è aniversari de l’orquestra amb una exposició.

‘Orquestres i llibertat. 40 anys de Plateria’ repassa la trajectòria músical de la formació a través dels testimonis dels qui van donar vida a l’orquestra, com Manel Joseph, i representants d’altres agrupacions musicals de la Transició, com Salvador Escribà, de la Salseta del Poble Sec. Les quatre dècades de música i ball s’il·lustren també amb gran quantitat de fotografies.

El Museu Etnològic de Barcelona i la xarxa de Cases de la Festa, organitzadors de la mostra, posen en relleu el paper social de les orquestres durant la Transició. Destaquen que van fer possible la recuperació del ball, el patrimoni musical, les cercaviles, la vida de barri i la festa popular.