Wim Vandekeybus i l’Última Vez són de nou al Mercat de les Flors i, com en la darrera visita, han esgotat entrades. Des del 1987, el coreògraf belga ha signat 38 espectacles, l’últim dels quals és ‘Traces’, que fa funcions del 25 al 27 de març.

‘Traces’ neix d’un encàrrec de l’Arts Europalia, un festival que se celebra bianualment des del 1969 i posa el focus d’interès en la cultura d’un país determinat. El 2019 va ser Romania, i Vandekeybus es va fixar en els boscos dels Càrpats i en la cultura gitana, a partir d’un reportatge fotogràfic del txec Josef Koudelka.

D’óssos, cérvols i gitanos

Explica Vandekeybus que “volien que parlés de Ceaucescu i la història recent de Romania, però jo venia de fer un espectacle molt polític i no em va venir de gust. Per contra, em va interessar que Romania, amb Bulgària, és probablement el pulmó d’Europa“.

Al muntatge hi apareixen, efectivament, óssos i cérvols. No de veritat, sinó simulats. En el cas dels óssos són ballarins disfressats. “No hem fet servir pell d’os, però ens hem fixat molt en els moviments de l’animal per reproduir-los, emprant crosses per a les potes del davant”, explica el coreògraf.

Referent de la dansa contemporània

“L’ós és el símbol de la darrera natura verge”, afegeix. El títol fa al·lusió a les traces que deixa l’home en la natura, però “sense alliçonar”, matisa Vandekeybus. “També m’interessen els zíngars d’aquell país i el seu nomadisme. A més, empraven óssos per als espectacles fins que, en entrar a la UE, els ho van prohibir”.

Amb altres coreògrafs, com Jan Fabre, Vandekeybus va situar, als 80, Bèlgica a l’avantguarda de la dansa contemporània. “Jo venia del món de la fotografia i la imatge. No tenir mestres t’ajuda a triar un camí diferent”, explica.

Teatralitat, humor i moments ballats de gran fisicitat caracteritzen els espectacles d’Última Vez, companyia que ha estat mitja dotzena de vegades al Mercat de les Flors, i alguna més al Grec.