(ACN) El Teatre Nacional de Catalunya (TNC) s’endinsa en els límits del periodisme bèl·lic a l’obra ‘Testimoni de guerra’, escrita i dirigida per Pau Carrió. El text que va guanyar el Premi Quim Masó 2019 s’estrena aquest dijous i es podrà veure fins al 31 de gener a la Sala Tallers.

L’espectacle s’estructura a partir de dos monòlegs. D’una banda, Laura Aubert interpreta la corresponsal de guerra Marie Colvin, assassinada pel règim sirià l’any 2012 després d’haver cobert nombroses zones en conflicte com l’Orient Mitjà, els Balcans o Txtetxènia. D’altra banda, Pol López encarna el fotògraf Kevin Carter, que es va suïcidar quatre mesos després d’haver rebut el Pulitzer per la fotografia d’una nena sudanesa amb un voltor al darrere.

Segons ha explicat Carrió en roda de premsa, la seva proposta es materialitza en dos poemes dramàtics sobre les dues figures, i en el fons està “carregada” de preguntes que tenen a veure sobre “què es fa amb el dolor de les víctimes de la guerra, i què passa a aquells que el fan arribar”. També es pregunta “quin pòsit deixa fer aquest trànsit, i què fa el públic quan el veu, com reacciona i quines preguntes assumeix”. Carrió ha destacat que la proposta també gira al voltant de l’empatia, que “ara costa més” amb la mascareta i les distàncies per la pandèmia del coronavirus.

L’horror de Kevin Carter

La història de Kevin Carter i el fet de fer la fotografia abans d’ajudar la nena al costat del voltor ataca una qüestió fonamental de l’art, ja que planteja la utilitat que té el fet de mostrar una part del món i parlar de l’horror del planeta.

La seva vocació el porta a explicar un món amb el qual té certs conflictes, com el fet de ser una persona blanca a la Sud-àfrica dels anys 90. L’actor Pol López ha detallat que el personatge “no vol pertànyer a aquest lloc privilegiat i li crea molts conflictes”. D’aquesta manera, troba la fotografia com un lloc des del qual poder expressar-se.

Marie Colvin, sense límits

L’actriu Laura Aubert ha explicat que per preparar el seu personatge ha comptat amb l’ajuda de la corresponsal de TV3 i Catalunya Ràdio al Beirut, Txell Feixas. L’actriu ha considerat que el periodisme no té límits i que des de la professió s’és capaç de donar la vida per informar. Si bé la guerra és un món “caòtic”, també és un univers ple de vida, i la mateixa vida del periodista perd valor.

Ha defensat que hi ha molta gent que treballa perquè això s’entengui. En aquest sentit, l’obra proposa entendre les paraules i ajudar que l’espectador “pugui assumir la brutalitat de tot plegat”, amb guerres que estan succeint, com la de Síria.