L'espera es va fer llarga, però la sessió d'ahir a la nit bé s'ho mereixia. El documental 'NITSA 94/96', d'Àlex Julià, no només ha complert la pretensió d'estrenar-se a l'In-Edit, sinó que, a més, ha aconseguit situar-se en una de les posicions més privilegiades de la programació. Projectar-se a la sessió de clausura ha estat tota una declaració d'intencions per part de l'organització. CRISTIAN PASQUAL, director del festival In-Edit "És una reivindicació de la ciutat i de reconstruir la història de la ciutat a través de la música." I és que els dos primers anys de vida d'aquest club van donar embranzida a la nova escena electrònica de la ciutat, en bona part, gràcies al barceloní Aleix Vergés, el ja mític DJ Sideral. "Són aquest tipus de tributs que també calen fer i, per això, es nota que és un tema sensible per a la ciutat." 'NITSA 94/96' s'ha convertit en certa manera en el cap de cartell del festival per l'insistència del públic, però el jurat s'ha decantat per dos altres títols. 'The punk singer', de Sini Anderson, ha estat el vencedor en la categoria internacional pel retrat de la cantant de punk nord-americana Kathleen Hanna, tota una icona del moviment feminista dels 90. El premi nacional se l'ha endut Triana Pura y Pura, de Ricardo Pachón. Un film que narra la història de l'expulsió dels gitanos del barri de Triana a la dècada dels 50 gràcies a una recuperació molt ben aconseguida del material d'arxiu original. "En general no acostumen a coincidir. Excepte el cas de Searching for a Sugar Man que ha estat una excepció, és molt estrany que s'enduguin el premi els que més omplen les sales." Però l'In-Edit no es pot queixar perquè en aquesta onzena edició ha demostrat que manté l'estat de salut. Tot i programar molts menys títols que l'any passat ha mantingut l'assistència de públic. .

The punk singer’, dirigit per la nord-americana Sini Anderson, explica la història de Kathleen Hanna, líder de Bikini Hill i Le Tigre, endinsant-se en la seva intimitat i recorrent els diferents estadis de la seva vida, des del moviment Riot Grrrl fins a la malaltia de Lyme, que va haver de superar.

El film guanyador del festival a la categoria de produccions estatals ha estat ‘Triana pura y pura’, dirigit per Ricardo Pachón, que mostra les arrels del poble gitano de Triana i com aquest va ser expulsat de casa seva a la dècada de 1950. La pel·lícula documenta la celebració que el poble gitano va fer el 1982 al Teatre Lope de Vega de Sevilla, la seva última gran festa.

El documentalBustamante Perkins” s’ha emportat el premi del públic a millor documental del festival. La peça audiovisual tracta sobre un escriptor, dibuixant i compositor de cançons valencià, Juli Bustamante, que ha produït 15 àlbums.

El jurat d’aquesta 11a edició del Festival de Cinema Documental Musical Beefeater In-Edit ha estat format per Jaime Ripoll, Josetxo Cerdán Los Arcos, Nick James, Stefan Müller i Violeta Kovacsics.