En el marc del Grec recala al Teatre Condal l’espectacle Sardana superstar, un musical atípic creat pel líder del grup Obeses, Arnau Tordera. Són seus el llibret, la música i les lletres, a més de la direcció escènica, en què ha comptat amb el suport d’Antoni Font-Mir. És la primera obra de teatre musical en què la sardana i, sobretot, la cobla com a instrument, són protagonistes. Va néixer d’un encàrrec per inaugurar la Fira Mediterrània de Manresa del 2024, i s’ha pogut veure a Vic i Girona.
La trama és de ciència-ficció en clau de comèdia molt passada de voltes: un meteorit està a punt d’impactar sobre la terra. Un consell de savis avalua les accions a prendre i la tradició i el folklore s’imposen com a única salvació: cal ballar una gran sardana per canviar l’òrbita terrestre.
Poca-soltada en clau de farsa? “L’humor, quan és autoreferencial, té llicència per convertir-se en farsa divertida, sempre que es faci des del respecte. I jo ho he fet”, argumenta Tordera. Quatre intèrprets (actors cantants) encarnen tots els personatges: des d’un president del govern a una experta en videojocs passant per una vident i un eminent filòsof. Són Maria Cirici, Mireia Lorente-Picó, Miquel Malirach i Pol Blancafort.
Tordera ha compost la partitura per a cobla, la formació instrumental de la sardana, per bé que al llarg de l’obra sona en registres diversos, de l’èpica cinematogràfica al jazz. La interpreten sis músics de la Cobla Cani-GO (una formació que es vol renovadora del gènere), és a dir, mitja cobla. “La cobla està pensada per sonar en places i carrers, però per a l’espectacle no calien 11 músics. És com una cobla de càmera“, justifica el compositor.
A banda de la música de creació, sonen també algunes sardanes molt nostrades, com La santa espina, Juny, Somni i La María de les trenes. Cinc colles sardanistes barcelonines s’alternen per actuar en les diferents funcions (del 2 al 6 de juliol). No és la primera incursió escènica d’Arnau Tordera, qui ja ha signat abans l’òpera-rock Verdaguer, ombres i maduixes (2017), l’òpera La gata perduda (2022) i, recentment, el musical Deixa’t estar de romanços (2023).
