Escolta aquesta notícia

En el marc del Grec recala al Teatre Condal l’espectacle Sardana superstar, un musical atípic creat pel líder del grup Obeses, Arnau Tordera. Són seus el llibret, la música i les lletres, a més de la direcció escènica, en què ha comptat amb el suport d’Antoni Font-Mir. És la primera obra de teatre musical en què la sardana i, sobretot, la cobla com a instrument, són protagonistes. Va néixer d’un encàrrec per inaugurar la Fira Mediterrània de Manresa del 2024, i s’ha pogut veure a Vic i Girona.

La trama és de ciència-ficció en clau de comèdia molt passada de voltes: un meteorit està a punt d’impactar sobre la terra. Un consell de savis avalua les accions a prendre i la tradició i el folklore s’imposen com a única salvació: cal ballar una gran sardana per canviar l’òrbita terrestre.

Poca-soltada en clau de farsa? “L’humor, quan és autoreferencial, té llicència per convertir-se en farsa divertida, sempre que es faci des del respecte. I jo ho he fet”, argumenta Tordera. Quatre intèrprets (actors cantants) encarnen tots els personatges: des d’un president del govern a una experta en videojocs passant per una vident i un eminent filòsof. Són Maria Cirici, Mireia Lorente-Picó, Miquel Malirach i Pol Blancafort.

Tordera ha compost la partitura per a cobla, la formació instrumental de la sardana, per bé que al llarg de l’obra sona en registres diversos, de l’èpica cinematogràfica al jazz. La interpreten sis músics de la Cobla Cani-GO (una formació que es vol renovadora del gènere), és a dir, mitja cobla. “La cobla està pensada per sonar en places i carrers, però per a l’espectacle no calien 11 músics. És com una cobla de càmera“, justifica el compositor.

A banda de la música de creació, sonen també algunes sardanes molt nostrades, com La santa espina, Juny, Somni i La María de les trenes. Cinc colles sardanistes barcelonines s’alternen per actuar en les diferents funcions (del 2 al 6 de juliol). No és la primera incursió escènica d’Arnau Tordera, qui ja ha signat abans l’òpera-rock Verdaguer, ombres i maduixes (2017), l’òpera La gata perduda (2022) i, recentment, el musical Deixa’t estar de romanços (2023).