Al Saló del Cinema i les Sèries, la ficció esdevé realitat que es pot tocar i fins i tot emprovar. Des de fer-se una foto a la porta de Bilbo Bolsón d''El senyor dels anells' fins a comandar la nau Enterprise de 'Star Trek'. Tot i que la saga que més fans ha atret aquest cap de setmana a La Farga és la de 'La guerra de les galàxies'. Molts fans han vingut disfressats i altres actors hi han treballat com a voluntaris. ALICIA GONZÁLEZ "Hemos venido para que se hagan fotos con nosotros, también en otros stands recreando escenas, por ejemplo de 'Psicosis' o 'Pulp fiction'." A més de personatges, tota mena d'objectes característics de pel·lícules de fantasia i ciència-ficció. Entre els objectes mítics imprescindibles de la història del cinema i les sèries, els cotxes, com els de Starsky & Hutch o el Delórian de 'Retorn al futur'. Aquesta fira va néixer l'any passat com a Saló del Cinema i també de les sèries, però en aquesta segona edició aquestes han guanyat protagonisme. SARA OLIVERA "El meu xicot i jo som molt fans de les sèries i del cinema en general. Ho vam demanar als Reis i ens ho van portar. O sigui, que va ser un regal." DAVID VÁZQUEZ "Veníem per 'Star Wars', per Harry Potter i les expos que hi havia." ORIOL CALATAYUD "A l'ordinador veig 'The Walking Dead' en pirata." Aquest públic familiar es combina amb els professionals de la producció, la fotografia, el doblatge o els especialistes de cinema, que ofereixen xerrades i tallers formatius. ÀLEX MURRULL, director del Saló del Cinema i les Sèries "Fem unes jornades, unes xerrades i trobades de caràcter professional. Però també volem que vingui el gran públic, el públic familiar, aquell que consumeix cinema. Per tant, en aquests tres dies, el nostre objectiu és ser un punt de trobada per a aquell a qui li agrada el cinema com a consumidor i aquell que en vol fer, perquè tots s'expliquin les seves necessitats." La segona edició de la fira ha doblat el nombre d'expositors de la primera, incorporant-hi sobretot alguns canals i productores. De cara a properes edicions, el repte és fer venir també les plataformes com Netflix o HBO, que estan aconseguint que tot no sigui pirateria en el món de les sèries.

Passejar pels estands del Saló del Cinema i les Sèries equival a fer-se fotos amb els protagonistes de les sèries i pel·lícules preferides, o fins i tot disfressar-se com ells. També a veure de prop reproduccions d’alguns objectes ben coneguts, com un drac de ‘Joc de trons’ o els cotxes de les pel·lícules de James Bond. Els clàssics mai no moren i avui molts han aprofitat per prendre els comandaments de la nau Enterprise de ‘Star Trek’ o convertir-se en visitants de ‘V’ (aquells llangardaixos d’aspecte humà que en realitat menjaven ratolins). El canal SyFy hi ha organitzat una exposició amb tota mena d’objectes propis de gènere i ciència-ficció, alguns d’originals i d’altres de replicats. Però els robots de ‘La guerra de les galàxies’, els personatges de ‘Joc de trons’ o les armes de ‘Stargate’ estan escampades per tota la fira i fan les delícies dels fans d’aquestes pel·lícules o sèries.

Però el Saló del Cinema i les Sèries no són només disfresses i objectes de marxandatge, sinó que el programa d’activitats inclou xerrades, tallers i taules rodones sobre tots els aspectes de la producció audiovisual, també adreçats als professionals del sector. Des de sessions formatives sobre fotografia o escriptura de guions fins a demostracions de com roden els especialistes de cinema les escenes més perilloses sense jugar-se la vida. “Fem l’aposta arriscada de barrejar-ho tot: unes jornades de caràcter professional, però també adreçades al gran públic, per tal de ser un punt de trobada tant per a aquell a qui li agrada el cinema com a consumidor i com d’aquell que en vol fer, perquè tots s’expliquin les seves necessitats”, explica Àlex Murrull, director del Saló del Cinema i les Sèries.

L’aposta els ha sortit bé. L’any passat van organitzar la primera edició, a l’Hospitalet perquè l’equip impulsor sorgeix d’una escola de cinema d’aquesta ciutat. Van atreure 20.000 visitants, que enguany han passat a ser-ne 26.500. De fet, és que el saló quasi ha doblat el nombre d’expositors, en incorporar-hi més productores i alguns canals com CosmoTV, AXN o SyFy. Per Murrull, el repte és sumar l’any vinent també a les plataformes com Netflix o HBO, que estan tornant a convertir en negoci el consum de sèries per internet (al nostre país encara és majoria el públic que se les descarrega sense pagar res).

L’entrada al Saló del Cinema i les Sèries costava vuit euros, un dels quals destinat a donar suport als projectes audiovisuals de 16 equips de joves emprenedors. Aquests equips també han buscat el seu públic entre els assistents al saló, a qui convidaven a participar en el micromecenatge de les produccions a través d’un espai de Verkami presencial.