L'itinerari comença a la plaça de la Catedral, el rovell de l'ou de la novel·la de Lluís Anton Baulenas. El teló de fons de "Felicitat" són els canvis a la ciutat arran de la Reforma, que és com es coneix la construcció d'aquella gran avinguda que unia l'Eixample amb el mar. "Quan Alfons XIII va decidir obrir la Via Laeitana es va voler donar a Barcelona un cert aire de modernitat, fer-ne el París del Mediterrari. Però aquest macroprojecte urbanístic, que separava el barri en dos parts, també es va dur a terme amb intencions especulatives." La creació de la Via Laeitana va venir acompanyada de la desaparició a través de l'expropiació forçosa de desenes d'edificis propers. A més de recórrer i explicar aquests espais, l'itinerari també serveix a l'autor per detallar com els va conèixer. I als qui segueixen la ruta, l'itinerari no els decep. En els nou dies que queden de la Setmana del Llibre en Català, encara hi ha set rutes literàries per descobrir els racons literaris de la ciutat amb el guiatge dels seus autors.

En els 10 dies que dura la Fira del Llibre en Català s’han organitzat nou rutes literàries per la ciutat, totes partint de la plaça de la Catedral. Els escriptors són els encarregats de conduir pels carrers del centre de Barcelona els itineraris que ressegueixen els racons dels seus llibres.

El premi Prudenci Bertrana de 2000 amb la novel·la històrica ‘Felicitat’, Lluís-Anton Baulenas ha guiat per la via Laietana un grup de 20 lectors, explicant com era la ciutat a principis del segle XX. És l’època en què s’ubica la seva novel·la, el 1909, quan es va començar a realitzar la Reforma, el nom com es coneix l’obertura de la Via Laietana. Les obres van durar 15 anys, i no va ser fins a principis dels anys 30 quan es va acabar i va quedar com la coneixem avui dia.

En aquells moments, es va voler donar a Barcelona un aire de modernitat. Volien que fos “el París del Mediterrani”. També per motius militars (una gran avinguda que facilités l’entrada de tropes a la ciutat). Però també hi havia raons econòmiques i urbanístiques. L’encarregat de finançar les obres va ser el Banc Hispano Colonial, que va fer fallida per aquella monumental operació. Per tirar-la endavant, a més, es van haver de fer expropiacions forçoses als edificis i carrers pròxims a l’espai.

Baulenas recorre amb els lectors com va quedar aquella gran avinguda que servia per unir l’Eixample amb el mar, i descobreix secrets i anèctodes relacionades amb el llibre. La ruta també li serveix a l’autor per explicar el procés de documentació i elaboració del llibre.

Tot i que el període d’inscripció va acabar el 30 d’agost, aquells que vulguin encara es poden apuntar a les rutes literàries que queden a la pàgina web de la Setmana del Llibre en Català.