El Centre de les Arts del Circ (CAC) Rogelio Rivel començarà a impartir, a partir del setembre, el cicle formatiu de grau superior. Es converteix així en el primer centre de Catalunya a oferir aquesta formació als artistes, que fins ara havien de marxar a Europa per especialitzar-se. Fins ara, el cicle de grau mitjà del CAC Rogelio Rivel formava joves artistes multidisciplinaris. Ara, al grau superior els encaminarà cap a una especialitat, amb l’objectiu que acabin el cicle amb un projecte escènic creat per ells mateixos.

Durant el mes de juny, es van fer les proves d’accés per al nou curs. Molts dels candidats provenien del grau mitjà del mateix centre. “Per a 12 places s’hi van presentar més d’una trentena d’artistes –explica la Tere Celis, directora del CAC Rogelio Rivel– vam haver d’ampliar la ràtio perquè hi havia molt bon nivell i finalment hem acabat amb 14 alumnes”.

20 anys d’història

El nou professorat està configurat per molts professionals en actiu i per mestres d’altres escoles internacionals. També hi haurà professors convidats que faran intervencions puntuals d’una o dues setmanes amb els alumnes per aproximar-los al món de la creació. Com a curiositat, cal destacar que entre el professorat hi haurà també antics alumnes de l’escola. “La nostra escola farà 20 anys l’any vinent. Això vol dir que fa 20 anys que estem en promocions, i molts d’ells són professionals amb molt recorregut internacional. Ells vindran a compartir experiències ara amb els alumnes nous”. El centre també ha contactat amb professionals del món dels esports, com ara la gimnàstica o la natació sincronitzada. També aposta per integrar dins la formació en circ professionals de la medicina involucrada en l’esport i les arts escèniques.

Manca de recursos econòmics

Encara han d’acabar de fer números, però des del centre ja saben que el cost del grau superior superarà el del grau mitjà. Calen més professors especialitzats i baixar les ràtios d’alumnes a les classes, que molts cops seran individualitzades. “És un curs car sobretot perquè la ràtio d’alumnes per professor és molt petita, perquè és molt especialitzat –explica Celis– per exemple, a la formació de trapezi la relació de comunicació entre alumne i professor és d’un a un, tres alumnes com a molt”.

En el cas del grau mitjà, l’alumne paga un 7.000 euros del total del cost, perquè es reben subvencions i el centre realitza altres projectes per costejar la resta. “Amb el grau superior tenim un problema perquè no tenim subvencions directes i haurem de fer números –comenta Celis– en àmbit de coordinació, per exemple, hem decidit no cobrar-ne les hores per no incrementar el pressupost aquest any”.