L’asturià Rodrigo Cuevas (Oviedo, 1985) pot lluir en el currículum la proesa d’haver esgotat entrades per a dos concerts al Palau de la Música.

És cert que, amb l’aforament reduït a la meitat, equivaldria a un sol Palau d’abans de la pandèmia, però el mèrit no se li pot treure. Xoca veure en un recinte com aquest una proposta de folklore electrònic amb posada en escena cabaretera d’estètica ‘queer’.

Trópico de Covadonga

Però la voluntat del cicle Palau Fronteres, en aquesta ocasió en connivència amb la 34a edició del Tradicionàrius, és, precisament, la de rejovenir i actualitzar la seva programació, més enllà de la clàssica.

‘Trópico de Covadonga’ és el títol de l’espectacle que ha esgotat entrades, una presentació dels temes del seu darrer enregistrament ‘Manual de Cortejo’. “Trópico de Covadonga és un estat en què s’entra quan es ballen o es canten algunes cançons populars”, explica Cuevas.

De Barcelona a Vegarrionda

Inventat o no, és una excusa excel·lent per entregar un espectacle d’estètica queer i sons electrònics que embolcalla muiñeiras, ‘vaqueiras’ i d’altres tonades d’arrel. La inclinació pel folklore no li ve de família. Ben al contrari, la va descobrir quan estudiava sonologia a Barcelona.

“Una professora de musicologia em va empènyer a assistir a un congrés de música tradicional a Palma de Mallorca. Hi vaig anar, i després ja no vaig seguir els estudis. Vaig preferir aprendre a Astúries. Tenia clar que volia viure entre cabres i vaques”, relata el cantant. Cuevas viu a Vegarrionda, un petit poble de 15 habitants.