Conjuntament amb la Filmoteca de Catalunya, la desena edició del festival l’Americana dedica una retrospectiva a Todd Solondz a mode de pòrtic del certamen, que té lloc entre els dies 7 i 17 de març, també als cinemes Phenomena, Girona i Zumzeig.

Cineasta molt representatiu del recent cinema independent nord-americà, Solondz presenta personalment dues pel·lícules, ‘Wiener-dog’ el 28 de febrer i ‘Welcome to the dollhouse’ (‘Benvinguts a la casa de nines’) l’1 de març. “Aprofitant l’aniversari del festival volíem convidar algú molt especial i ell, amb el seu cinema políticament incorrecte, era la persona”, explica Josep M. Machado, codirector de l’Americana.

Comèdies molt tristes

Solondz ha estat qualificat de cruel, sòrdid, provocador, pervers, càustic, excèntric… El cineasta americà més fosc, que sovint sembla empatitzar amb personatges detestables. “Entenc que els temes que toco són espinosos. Però no soc l’únic que ho fa. I als programes de televisió i a les notícies surten coses molt més sòrdides que les que jo duc a la pantalla. Però l’apropament és diferent. Les meves pel·lícules són comèdies, però comèdies molt tristes”, defensa el director.

Solondz escriu els seus guions, que sorprenen per la repetició de personatges en més d’una pel·lícula, però encarnats per diferents intèrprets. A ‘Palindromes’ un mateix personatge l’encarnen fins a set actrius diferents. “M’agrada jugar amb el mitjà i les possibilitats que ofereix explicar històries de diferents maneres. Sempre buscant la frescor”, explica Solondz.

A més de ‘Wiener-dog’ i ‘Welcome to the dollhouse’ es projecten també ‘Hapiness’, ‘Storytelling’, ‘Palindromes’ ‘Life during wartime’ i ‘Dark horse’.