
(ACN) El Teatre Principal començarà a programar la tardor de 2028 després d’una rehabilitació completa que es va iniciar al març. Els responsables del teatre amb l’equip assessor format per Jordi Sellas, Ventura Barba i Julia Gómez Cora han treballat per definir el projecte artístic. Els responsables de la nova etapa es designaran a finals d’aquest any. L’equipament suma 10.000 m² de superfície i la reahabilitació costarà 50 milions d’euros aportats per diversos inversors i entitats financeres. Segons ha informat Atir Hospitality, gestor de l’espai per un acord amb el grup Balañá.
Un espai cultural viu al bell mig de la Rambla
El promotor de la nova etapa del teatre és José María Trénor, fundador i CEO d’Atir Hospitality. Arran de l’acord per 50 anys amb la família Balañá, vol recuperar el teatre com “un espai cultural viu, retornant-li l’activitat cultural i reforçant el pols cultural del tram final de la Rambla”. El conjunt, que acollirà activitats escèniques, musicals i expositives, vol preservar el valor patrimonial de l’edifici.

L’arquitecte de Betlleroig Enric Batlle ha explicat que al Teatre Principal s’hi aprecien diferents intervencions en el temps en quatre espais diferenciats: el Teatre Principal, la Cúpula Venus, el Teatre Latino i el frontó Jai Alai. Batlle vol convertir-lo en un centre cultural i que des de la Rambla es pugui accedir al teatre i, des d’aquest, a la resta dels espais. Fins ara, el conjunt mai no s’havia entès com un tot: “Ara nosaltres l’entendrem com un sol edifici, amb accés des de la Rambla”.
Façana característica
Amb la rehabilitació, tornarà a lluir la façana del teatre, projectada el 1847 per l’arquitecte F. Daniel Molina, així com la terrassa a la part superior de l’edifici, que dona a la Rambla. El projecte final deixarà entreveure “la pàtina dels anys” i el rastre d’intervencions arquitectòniques anteriors, ha comentat Batlle.

Un dels elements a restaurar són els finestrals “tal com eren” en l’edifici del 1890 però en un format més gran.
Els espais del Teatre Principal
Hi haurà diferents espais connectats. L’espai central del Teatre Principal, amb capacitat per a 850 persones, es destinarà a acollir musicals, mentre que el Jai Alai serà un espai polivalent “connectat amb la façana”. Tindrà un aforament de 500 persones a les grades o 1.500 a peu dret.
La Cúpula Venus es mantindrà tal com era i es dedicarà activitats polivalents. És la part més genuïna de la intervenció projectada per l’arquitecte Molina el 1840. Té un aforament d’entre 100 i 200 persones. El Teatre Latino acollirà projectes de petit format, amb un aforament d’unes 250 persones.

Es crearà una zona entre bastidors, un espai de degustació amb vistes al Palau Güell i l’Espai Rambles, que s’inspirarà en el Saló dels Miralls del Gran Teatre del Liceu.
També es mantindran alguns elements com ara capitells metàl·lics o mobles antics de diferents èpoques, i, fins i tot, un mural de Pilarín Bayés. El mosaic, fet amb rajoles de ceràmica esmaltada de forma quadrangular, data del 1980 i s’hi poden veure dos jugadors jugant a pilota basca. Es mantindrà a la ubicació original, al vestíbul del Jai Alai.
Una pinzellada històrica del Teatre Principal
Entre 1597 i 1603, en l’emplaçament on després s’aixecaria el Teatre Principal, s’hi va construir el primer corral de comèdies, conegut com a Teatre de la Santa Creu. Va evolucionar i actualment manté una configuració arquitectònica marcada per la reforma del 1847, a càrrec de l’arquitecte Francesc Daniel Molina. En època recent, el Teatre Principal va tancar com a teatre el 2006.