(ACN Barcelona) El músic Raül Refree i el cineasta Isaki Lacuesta emprenen un nou projecte conjunt amb l’exposició interactiva “Your phone is a cop”, que es podrà veure al Centre d’Art Contemporani de Barcelona – Fabra i Coats des d’aquest divendres 18 de gener fins al 17 de març. El projecte vol posar sobre la taula la “censura i el control al qual estem sotmesos en el món digital“, ha dit Refree a l’ACN aquest dijous en la presentació de l’exposició. La mostra parteix de la col·laboració que els dos professionals van fer pel concert de Refree al Sónar 2018. En aquesta ocasió, s’hi ha afegit una pantalla de grans dimensions en què els visitants poden interactuar amb la música de Refree i les imatges de Lacuesta i “trencar ells mateixos els murs” de la censura, triant els sons i les projeccions.

L’exposició consta de dues parts. La primera inclou un sistema de pantalles de grans dimensions que reprodueix el concert que van idear conjuntament pel Sónar 2018, de 35 minuts. L’altra part s’ha creat especialment per la continuació del projecte a la fàbrica Fabra i Coats. Consta també de pantalles, però en aquest cas amb uns comandaments que permeten manipular i triar quines imatges i sons vol el visitant.

Exposició de Raül Refree i Isaki Lacuesta

“L’exposició ensenya les parets cada vegades més gruixudes del que podem veure i el que no. Aquí et pots carregar les parets de la nostra pròpia instal·lació i crear una obra nova“, ha dit Refree. El músic, que ha col·laborat recentment amb Lacuesta en la banda sonora d”Entre dos aguas’, va proposar-li al cineasta omplir amb imatges el seu concert del Sónar 2018. Va partir del missatge que va veure en un adhesiu als Estats Units, “Your phone is a cop”, és a dir, “El teu mòbil és un policia”, i va voler reflexionar sobre el control al qual estem sotmesos com a societat de manera oculta, “no explícita”, a través de les xarxes socials i els telèfons mòbils.

“És una sensació que ens preocupa, que ens estan vigilant, ens acostumem al control i a una censura molt forta i directa dels continguts”, ha assegurat Refree. Ho ha dit en referència a fets habituals com pixelar mugrons, pàgines a les quals no es pot accedir, la geolocalització del Google Maps o informació obligada que et demanen per entrar en un lloc web. “Coses que hem assumit en aquest univers d’internet, però que quan pares a pensar, fa 20 anys els mugrons els veiem per la tele i ara resulta que els hem de posar píxels”, ha plantejat Refree.

En les imatges creades per Lacuesta, algunes de les quals rodades per l’ocasió i d’altres editades a partir d’imatges de Manuel Ceballos i del cineasta Oriol Sánchez, predomina el “llenguatge del píxel”. “El píxel es una forma de censura molt d’ara. Hem volgut partir d’una cosa que serveix per censurar, prohibir i ocultar per convertir-la en una cosa que pugui tenir bellesa”, ha explicat a l’ACN Lacuesta.

A partir d’imatges que xarxes socials com Facebook i Instagram han censurat, ha creat unes projeccions d’un tema que el preocupa especialment, el “tabú” i “qui controla quines imatges veiem o no”. “El Zuckerberg s’ha saltat tot el consens actual que el cos humà és una cosa cada vegada més natural”, ha apuntat sobre una censura que considera “terrible”, en què no podem veure “ni pits, ni culs, ni gent fent l’amor”.

Sobre el seu treball conjunt, Lacuesta ha assegurat que ha trobat “la seva ànima bessona” amb Refree, ja que treballar amb ell és “extremadament estimulant”. En aquesta ocasió, el cineasta ha estat “al servei” de Refree, ja que ha creat les imatges a partir de la música, el procés invers de la seva col·laboració a la pel·lícula ‘Entre dos aguas’, en què Refree s’inspirava a partir de les imatges.