El projecte Why Violence fa reflexionar els alumnes de nou instituts de Barcelona sobre la violència diària. Aquella que es poden trobar en el dia a dia per qüestions de gènere, d’origen, d’identitat sexual o de diversitat funcional. La reflexió es fa al llarg del curs i a través de les arts audiovisuals i altres eines que fomenten la creativitat i la cohesió del grup.
La iniciativa està impulsada per la Direcció de Serveis de Prevenció de l’Ajuntament de Barcelona i el Consorci de Barcelona, que aposten des de fa anys per aquesta via per erradicar la violència a les aules, millorar la convivència i fomentar el respecte cap a la resta. En col·laboració amb l’entitat Mousiké, treballen a través del teatre, del visionat de documental i de la creació de relats col·lectius, entre d’altres. “Els obrim finestres a la reflexió de coses que potser tenim molt normalitzades i que no ho són –explica Susanna Barranco, de Mousiké- els donem eines que els facin reflexionar, que els facin parlar”. El debat s’estén a tots els cursos dels instituts, posant especial èmfasi als primers cursos d’ESO.
Durant aquest primer trimestre s’han centrat en la violència cap a les persones migrades i en la violència de gènere. Sobre aquest tema, els alumnes dels instituts Vall d’Hebron i Guineueta han elaborat un relat col·lectiu sobre les dues perspectives de la violència masclista. Ara, han gravat el resultat per fer-ne difusió. Són dues històries senzilles que deixen palès tot el que han après.