La Sala Tallers del TNC fa pujar a l’escenari ‘Raphaëlle’, un muntatge protagonitzat per una jove transsexual francesa que narra en primera persona la seva experiència vital. Un treball de teatre document de la companyia La Conquesta del Pol Sud, que formen el director Carles Fernández Giua i l’escenògraf Eugenio Szwarcer.

Amb ‘Raphaëlle’ (que, de fet, es va estrenar originalment al Grec del 2018) es tanca una trilogia sobre dona, història i identitat encetada amb ‘Nadia’ (sobre una dona afganesa que es va fer passar per home per evitar ser maltractada), a la qual seguiria després ‘Claudia’ (sobre una noia educada per militars que descobreix que és filla de desapareguts de la dictadura argentina).

Teatre document

Embolcallada per projeccions d’imatges, a vegades poètiques, a vegades de vocació més documental, com algunes entrevistes, Raphaëlle Pérez explica la seva existència des que era un nen (Raphael) a Normandia, quan ja tenia dubtes d’identitat. Un conflicte que l’acompanyaria després com a estudiant de moda a París i encara a Barcelona, on resideix i on finalment es va reafirmar com qui és ara. Per visibilitzar el tema de la transsexualitat, el muntatge posa l’accent en la mirada de l’altre com a condicionant. “És difícil sentir-te dona quan els altres no et volen veure com a tal”, explica Raphaëlle.

L’elecció d’una intèrpret no professional ha marcat el llibre d’estil de tota la trilogia de La Conquesta del Pol Sud. “Quan vam sentir una història tan potent com la de Nadia Ghulam vam prendre una decisió: prescindir d’intermediaris”, afirma Fernández Giua.