Un ramadà inèdit en confinament. El coronavirus provocarà que la comunitat islàmica afronti un dels seus pilars bàsics des de casa. Sense oracions en grup a les mesquites, i sense els tradicionals trencaments del dejuni comunitaris, coneguts com a iftars. Aquest és l’escenari que tenen al davant els prop de 100.000 musulmans que resideixen a Barcelona i que a partir d’aquest divendres 24 d’abril arrenquen el ramadà, que s’allargarà durant 30 dies.

Mohamed Halhoul, portaveu del Consell Islàmic de Catalunya, ha explicat a betevé que el ramadà en confinament plantejarà un “repte superior al que ja és en si mateix el ramadà”. La impossibilitat de fer oracions en grup a les mesquites, així com en amplis grups familiars, “traurà un punt de qualitat espiritual” a aquesta tradició de la fe musulmuna, segons Halhoul. En aquest sentit, però, el portaveu del Consell Islàmic de Catalunya destaca que la comunitat islàmica ha tingut prou temps per mentalitzar-se de la situació provocada pel coronavirus.

L’ajuda entre famílies, un pilar del ramadà

Un dels aspectes que més preocupa a la comunitat islàmica és el fet de poder seguir ajudant les famílies més vulnerables. En aquest sentit, la portaveu del Centre Cultural Islàmic de Sants, Uassima Boutaliss, afirma que la vessant social del ramadà és clau en temps de confinament. Moltes famílies han perdut poder adquisitiu i des dels centres culturals ja es treballa per poder-les ajudar amb entregues d’aliments, productes de neteja i assessorament sobre com seguir el ramadà. De fet, el Centre Cultural Islàmic de Sants estarà obert des del dilluns 20 d’abril per atendre presencialment les més de 100 famílies que atenen al llarg de l’any. Uassima Boutalis també creu que “el confinament no afectarà l’àmbit espiritual”, sinó al fet de trobar-se en família. El més complicat, segons Boutaliss, serà el fet de trobar una alternativa a la pregària nocturna que es fa de manera conjunta.

La tecnologia podrà ajudar a reduir l’efecte del confinament. Cada escola de l’islam té una normativa en aquest sentit, però tant Mohamed Halhoul com Uassima Boutaliss coincideixen a dir que molts imams podran fer servir les xarxes socials per compartir oracions i que els fidels les escoltin i segueixin a casa seva. Tots dos destaquen, però, que és complicat poder seguir en directe una pregària i fer-la al mateix temps que l’imam.