Escolta aquesta notícia

L’actor barceloní Quim Gutiérrez ha passat pel plató del betevé directe per presentar la seva darrera pel·lícula, Los aitas, que s’estrena divendres, 21 de març, als cinemes. L’ha definit com una “comèdia familiar entranyable amb un punt de nostàlgia dels 80 sense idealitzar-la en excés”.

El director de Los aitas és l’aclamat Borja Cobeaga i la protagonitza el mateix Quim Gutiérrez, que comparteix pantalla amb Juan Diego Botto, Laura Weissmahr i Ramón Barea. La trama ens transporta al cinturó industrial de Bilbao l’any 1989 i ens presenta un grup d’obrers que han perdut la feina i es veuen obligats a fer un viatge per carretera amb les seves filles per dur-les a una competició de gimnàstica.

“Pare dels 80, implicació zero”

El lema de la pel·lícula ens anticipa el missatge que inclou sobre la paternitat de l’època. Per l’actor barceloní, eren “pares de diumenge”, que és quan passaven estones amb els fills. “La seva feina era portar un sou a casa i no s’esperava més d’ells. Cuidar els fills era una tasca femenina. No van ser educats per a la part afectiva ni gestió emocional. Són incompetents emocionals“.

Gutiérrez reconeix que, precisament això, és el que fa molta gràcia: “Homes que estan malament per dins, que no saben el que volen. El que era la seva estructura ja no existeix, però intenten fer com que no passa res”.

Eliminar sensibilitats i empaties per endinsar-se en el paper

Los aitas ens presenta un grup de pares al voltant dels 40 amb filles preadolescents, però “el nivell de maduresa mental és el mateix”. Sobre l’Óscar, el seu personatge, Quim Gutiérrez reconeix: “M’ interessen els personatges que senten coses, però que no les poden expressar”.

Ell, que confirma que la seva paternitat és molt diferent de la que planteja el personatge, indica que ha hagut de “posar capes, eliminar sensibilitats, empaties i habilitats emocionals”.

Toledo a 40 graus i sense aire condicionat

Sobre la part més dura del rodatge, el guanyador del Goya del 2007 a millor actor revelació ho té molt clar: “Toledo, 40 graus, mes de juliol i un autocar dels anys 80 sense aire condicionat”. Un còctel que, a la vegada, els va ajudar a crear un clima que va a favor de la trama.

Gutiérrez, que va debutar en la interpretació a la sèrie Poblenou amb només 12 anys, admet que els adults miraven els actors joves “amb un punt d’enveja per com s’ho van passar de bé”. Sobre l’edat dels personatges, creu que és la ideal: “Tenen la lucidesa verbal com per replicar els pares i deixar-los estorats, però encara són prou a prop de la infància com per voler abraçar-los”.

Recomanacions bibliogràfiques i discogràfiques locals

Quim Gutiérrez també ha tingut temps per parlar de la ciutat que el va veure créixer. De fet, tot i que viu a Madrid des de fa dues dècades, les relacions afectives encara el vinculen a Barcelona. “La meva família, amb qui tinc molt bona relació, és aquí, i la meitat dels meus amics íntims viuen aquí”, ha confessat.

Per acabar, Gutiérrez ha repassat alguns dels llocs que més visita a Barcelona. A banda de cinemes i museus, l’actor ha fet un parell de recomanacions peculiars: les guies d’ocells de la botiga Oryx i els vinils de segona mà de Barcelona City Records.

Comparteix a:
Imatge de l'autor/a