Tècnics aragonesos al MNAC per Sixena
Escolta aquesta notícia

El passat dijous la jutgessa d’Osca va dictar una ordre d’execució forçosa de la sentència del Tribunal Suprem. La magistrada obliga el MNAC a retornar les pintures murals de Sixena en un termini de set mesos, com va demanar el govern aragonès. La sentència és ferma i el trasllat té data, però encara hi ha possibilitats que les pintures es quedin al MNAC?

El proper moviment del MNAC, nous informes

La jutgessa d’Osca ha donat 10 dies al Museu Nacional perquè presenti un calendari alternatiu per al trasllat de les obres de Sixena, de manera que el termini inicial de set mesos encara pot patir modificacions. Tenint en compte que durant l’agost els jutjats estan tancats, és previsible que els pròxims moviments es produeixin a principis de setembre.

Fonts del MNAC han confirmat que el setembre es presentarà la resposta a la jutgessa amb un calendari basat en la “realitat” i amb informes “reveladors” sobre l’estat de les pintures. 

El MNAC era conscient que l’ordre d’execució podia arribar en qualsevol moment i, de fet, fa mesos que es prepara. La setmana passada va presentar un escrit de manifestacions de quinze pàgines al jutjat número 2 d’Osca. En aquest document, el director del Museu Nacional d’Art de Catalunya, Pepe Serra, sol·licitava una reunió amb la jutgessa per exposar les dificultats del trasllat i anunciava que està preparant informes independents, alguns d’internacionals, que acrediten la fragilitat de les obres de Sixena.

Què fan els tècnics aragonesos al MNAC?

Els tècnics de l’Aragó estan fent la “photo-finish” de les obres, la imatge exacta de la situació dels murals, que servirà per la col·locació i conservació i per veure en quin estat es trobaran les obres d’aquí a uns anys. Des del MNAC volen deixar clar que els tècnics no estan preparant el trasllat dels murals de Sixena, perquè qui l’ha de fer és el Museu Nacional.

L’equip tècnic desplaçat a Barcelona està liderat per la conservadora i restauradora Natalia Martínez de Pisón, assessora externa del govern d’Aragó, i integrat també per membres del Laboratori de Fotogrametria de l’Escola d’Arquitectura de la Universitat de Valladolid.

Amb l’ajuda d’una plataforma elevadora, primer s’estan escanejant les obres per fer un registre geomètric amb mesures exactes, així com de la seva superfície i textura, cosa que permetrà disposar posteriorment d’un mapa detallat. A continuació, es duu a terme el procés de fotogrametria, una tècnica que superposa imatges i permet obtenir el color real de les obres.

Els tècnics del govern de l’Aragó al MNAC

Problemes amb la documentació

El govern de l’Aragó assegura que “encara no s’ha facilitat a l’equip la documentació tècnica requerida” sobre les pintures murals i profanes “des de la seva arribada al museu fins a l’actualitat”. El Museu Nacional recorda que tota documentació serà entregada de manera “formal i en seu judicial”.

La informació requerida és prou coneguda pel govern de l’Aragó, són els informes que al llarg de 40 anys ha estat fent el MNAC sobre les pintures, però el museu reconeix que els documents més importants són els que es preparen per al setembre.  

Fonts del Museu asseguren que han posat totes les facilitats als tècnics aragonesos, de fet, ahir, davant la protesta de l’Assemblea Nacional Catalana, el museu va oferir una entrada alternativa. Aquesta no és la primera protesta ni l’última de l’entitat, que ha deixat molt clar que “faran tot el que estigui a les seves mans” en paraules del seu president, Lluís Llach.

Quin paper hi juga el trasllat de 1995 al MNAC

Des de l’Aragó s’han fet servir les imatges de betevé de fa 30 anys per dir que es pot fer el trasllat. Alberto Velasco, doctor en Història de l’Art i exconservador del Museu de Lleida considera: “Es pot moure o instal·lar qualsevol cosa, un tema molt diferent són les conseqüències que puguin tenir”. 

Velasco recorda que les dues perits catalanes que van anar al judici d’Osca de primera instància van respondre una vegada i una altra a la mateixa pregunta: “Es poden moure les pintures? Al final van dir que no hi ha res impossible, però això ha estat contraproduent perquè la jutgessa s’ha agafat a aquestes paraules”.

Han passat 30 anys de les imatges de betevé, els protocols i les maneres de tractar les obres han canviat. “Si es mouen les pintures, es poden produir danys, i instal·lar-les a Sixena encara podria produir-ne més,” conclou l’expert.