Després d’exposicions consagrades a McCurry i Helmut Newton, FotoNostrum estrena mundialment “Avedon: Behind the scenes”. El títol fa bo el propòsit, que és mostrar el famós fotògraf nord-americà treballant rere la càmera. De les 130 imatges de la mostra, només 13 són d’Avedon. La resta són del seu director d’estudi i mà dreta, Gideon Lewin, que aprofitava les llargues sessions del mestre per documentar-les gràficament “a vegades per publicar en revistes, sovint per a mi mateix”, confessa Lewin.

‘Lauren on set’, 1964 © Gideon Lewin

A excepció d’alguns retrats de famosos (Marilyn Monroe o Brigitte Bardot) que sí que són originals d’Avedon, la mostra és una mena de “making of” del seu treball entre els anys 1964 i 1980. “Era molt seriós treballant. Al plató sempre hi havia música, però estava prohibit parlar si estàvem treballant”, comenta Lewin.

Retratista i fotògraf de moda

Richard Avedon sentia especial inclinació pel retrat, però va acabar sent un reputat fotògraf de moda. A l’exposició es poden veure documentades sessions d’Avedon amb Angelica Houston o amb models famoses del moment, com Rene Russo, Patti Hansen o Veruschka. Amb aquesta darrera va realitzar una de les sessions més llargues i cares de la història de la fotografia de moda a l’illa de Hokkaido, profusament il·lustrada, en la qual la model posava amb un lluitador de sumo de dos metres d’alçada. Es va traduir en un reportatge de 26 pàgines a la revista ‘Vogue’.

Curiós també l’encàrrec de ‘Look’ per fer uns pòsters amb els Beatles, present a l’exposició. “Avedon em demanava buscar solucions que a vegades eren senzilles, però altres vegades eren molt complexes. No acceptava mai la frase ‘Això no es pot fer'”, comenta Lewin. “Per exemple, el procés de treball per solaritzar les fotografies dels quatre Beatles va durar tres mesos”, afegeix en relació amb un encàrrec.

Que ningú no busqui però, en aquesta mostra, cap de les instantànies de caire social, també històriques, de la sèrie “In the American West”, que correspon a una etapa posterior d’Avedon. Les fotografies, algunes de les quals no s’havien imprès abans, pertanyen a la col·leccionista, dissenyadora de moda i muller de Lewin, Joanna Mastroianni.