Arriba a Barcelona una nova edició del Primavera Sound, una setmana després el Sónar i aquesta primera quinzena de juny hi ha també Guns N’ Roses a l’Estadi Olímpic i Chayanne al Palau Sant Jordi. Comença la temporada de festivals i grans concerts i per parlar de la indústria de la música en directe el betevé directe ha convidat Marta Pallarès, cap de relacions institucionals del Primavera Sound, i Javi García, gerent adjunt d’ARC, associació de representants, promotors i mànagers de Catalunya.
Javi García acaba de publicar De bolo. Manual de música en directo, en el qual concreta precisament tot allò que comporta organitzar un concert i detalla la funció de tots els professionals implicats. “Hi ha molta literatura sobre música, però a la gent que es vol dedicar a aquest negoci li manca conèixer tot el que hi ha darrere l’escenari“.
En aquest sentit, Marta Pallarès i Javi García han coincidit a destacar el paper, per exemple, del personal de seguretat, barres de bar i neteja. “Tothom té més al cap els tècnics de so i llums, però al final tothom contribueix a fer el festival. Al Primavera Sound contractem fins i tot un meteoròleg“, explica Pallarès.
“Als festivals, la música ha quedat en un segon pla”
Bombolla de festivals?
Sobre el creixement espectacular del públic dels festivals (el Primavera Sound va començar aplegant uns 8.000 espectadors i enguany passaran pel festival, comptant el Parc del Fòrum i les sales del Primavera Ciutat, unes 290.000 persones) Pallarès considera que ha estat gradual, i que el gran encert va ser passar del Poble Espanyol al Parc del Fòrum. Javi García creu, però, que als festivals “la gent ja no va tant a escoltar música. Va a fer vacances i a socialitzar. La música ha quedat en segon pla“.
A Catalunya hi ha 425 festivals, i hi ha qui pensa que és una bombolla insostenible. Segons Pallarès, és important que els festivals tinguin una essència i una personalitat pròpia. “Barcelona és un atractiu, però si la gent ve al Primavera Sound és també perquè hi ha death metal, dives pop, electrònica i pop coreà. Enguany és l’únic festival del món on es podrà veure tres caps de cartell indiscutibles com Charli XCX, Sabrina Carpenter i Chappell Roan“. I afegeix que “no som un festival de cara als influencers“.
Festivals i fons d’inversió
Sobre el tema inevitable dels fons d’inversió que participen en els festivals, que ha estat d’actualitat per les cancel·lacions de concerts al Sónar, Javi García creu que el creixement i l’èxit necessiten inversions i hi ha societats disposades a injectar capital en aquest tipus d’esdeveniment. “És l’evolució del capitalisme musical“.
Palllarès, al seu torn, s’ha congratulat del fet que la majoria del capital del Primavera Sound segueixi en mans dels socis fundadors. “El Primavera Sound és dels cinc festivals més grans del món, però deixant el de Glastonbury a banda, perquè és d’una ONG, és l’únic que no pertany a cap gran grup d’entreteniment mundial. El festival segueix sent orgullosament independent“.
Al final de la taula rodona Javi García ha parlat també de la normativa europea de soroll, que considera restrictiva en excés. “No s’ha de confondre música amb soroll. És possible que si s’aplica, al Parc del Fòrum només s’hi puguin celebrar una quantitat limitada de concerts”. Pallarès no es mostra preocupada perquè el festival està considerat estratègic per a la ciutat de Barcelona. “S’ha de treballar amb l’Ajuntament, però de moment tenim contracte assegurat“.
