De la plenitud del romànic al Renaixement. L'exposició proposa un viatge per l'art medieval del segle XII al XIV, que comença amb la pintura mural romànica, peces que tenen una relació directa amb el fons més emblemàtic del museu. Entre les quals destaca aquesta obra mestra de la pintura de 1.200, una composició decorativa que enfronta dues sirenes ocell. El grup més nombrós correspon al Gòtic, 14 peces del total de 20. La majoria són pintures sobre taula. JORDI CAMPS, comissari i cap de l'Àrea Medieval del MNAC "Es tracta d'obres d'alguns dels grans noms, de les grans marques, de la pintura gòtica de Barcelona dels segles XIV i XV, com per exemple Lluís Borrassà, els germans Serra o Bernat Martorell". En aquest conjunt destaca aquest fragment d'un retaule de Lluís Borrassà, un gran autor, de qui fins ara el museu havia exposat poc. Totes aquestes obres formen part de la col·lecció que Antonio Gallardo Ballart ha donat al museu. La donació més important dels darrers 50 anys, sobretot pel seu valor artístic i patrimonial. JORDI CAMPS, comissari i cap de l'Àrea Medieval del MNAC "És quelcom excepcional, a més a més això ens permet millorar i complementar d'una manera extraordinària el fons d'art medieval del museu". Ara les 20 peces de la col·lecció es poden veure juntes en una mostra temporal. Després s'integraran, definitivament, a l'itinerari de les sales de la col·lecció parlament.

Les 20 obres de la col·lecció d’Antonio Gallardo Ballart van ingressar al Museu Nacional d’Art de Catalunya el darrer trimestre de 2015 i ara s’exhibeixen conjuntament en una exposició temporal que es podrà veure fins al 3 de juliol. Des del museu, el responsable de l’Àrea Medieval i també comissari de la mostra, Jordi Camps, destaca la importància d’aquesta donació pel seu valor patrimonial i artístic: “és molt estrany que ingressi un grup d’obres tan important, almenys durant les darreres èpoques, i són peces que complementen i enriqueixen enormement el fons del MNAC”.

La pintura mural romànica

L’exposició fa un viatge per l’art medieval del segle XII al XIV, del romànic al renaixement en un recorregut cronològic que comença amb la pintura mural. En total hi ha cinc peces romàniques procedents de Catalunya i Castella que, segons el màxim responsable d’art medieval del MNAC, omplen “buits significatius” de la col·leció.

Entre aquests conjunts n’hi ha alguns dels quals el museu ja en conservava elements, com els absis de Santa Eulàlia d’Estaon o del monestir de Sant Pedro d’Arlanza, a Burgos, una de les joies de la col·lecció, amb dues sirenes ocell. També hi ha fragments nous que no es conservaven al museu, com la representació dels àngels lluitant amb un dragó de San Miguel de Tubilla del Agua.

La pintura sobre taula gòtica

El grup més nombrós de peces, 14 de 20, pertany al gòtic i hi predomina la pintura sobre taula. A la selecció destaquen alguns dels noms més reconeguts de la pintura gòtica catalana, com els germans Serra, Lluís Borrassà o Bernat Martorell. Entre les obres d’aquest període, hi destaca l”Adoració dels pastors’ del taller dels Serra o el fragment d’un retaule de Lluís Borrassà, un gran autor de qui fins ara el museu havia exposat molt poc.

Per últim, hi ha una pintura que exemplifica l’art del Renaixement: és el retrat de Sant Tomàs Apòstol, atribuït a Pedro Romana, un artista molt actiu a Còrdova.