Aquest any  l’observatori crític dels mitjans Mèdia.cat presentarà un nou anuari amb els 12 temes més silenciats pels mitjans de comunicació de parla catalana durant el 2011. Per finançar-lo, el Grup de Periodistes Ramon Barnils (GPRB), que impulsa el projecte, ha optat per la plataforma Verkami.  A través d’aquest web de micromecenatge esperaven recaptar 3.200 euros per garantir la viabilitat de la iniciativa, inspirada en el Project censored. El termini fixat per assolir aquest import és de 40 dies, però en la primera jornada ja han aconseguit més de la meitat dels diners que necessiten.

Segons el president del Grup de Periodistes Ramon Barnils, David Bassa, aquests 3.200 euros serviran per pagar la feina dels 12 periodistes que redactaran els reportatges de l’anuari d’aquest any. De la cinquantena de temes que aquest grup de periodistes consideren que els mitjans de comunicació catalans han silenciat, se n’han seleccionat 12, els que han valorat com a més importants o que era més necessari fer arribar a la ciutadania. Encara es treballa per acabar la segona edició de l’anuari, que esperen tenir a punt el proper mes de maig. El cost de la impressió, l’assumeix el Col·legi de Periodistes, d’aquí que la quantitat total a finançar sigui relativament baixa.

David Bassa, president del GPRB, afirma que durant el 2011 ha tingut la percepció que hi ha certa opacitat a l’hora d’informar sobre qüestions econòmiques. Per Bassa, la majoria de mitjans de comunicació “passen per sobre de temes com ara el frau fiscal, les retallades o l’ús dels impostos”. Quan es tracta de qüestions econòmiques, assegura Bassa,  no es donen noms de famílies ni d’empreses que generalment es coneixen, per por a perdre publicitat. “La pressió dels anunciants sobre els mitjans de comunicació és brutal, d’aquí que no s’informi de les pràctiques d’empreses com ara La Caixa, o el Corte Inglés, entre d’altres”.

Precisament la situació econòmica, la por dels mitjans a perdre anunciants i dels mateixos periodistes a perdre la seva feina, fa més necessari que existeixin iniciatives de periodisme independent. Per Bassa, aquestes pors són comprensibles, però és necessari preservar el periodisme crític i rigorós, que no està influït per la pressió dels anunciants ni de les empreses. L’objectiu, segons el president del GPRB, és reflexionar sobre les mancances de la professió i destapar temes que, en molts casos, els grans mitjans de comunicació no tracten.

De fet, en la primera edició de l’anuari Mèdia.cat es van abordar temes com ara la implicació d’Iñaki Urdangarin en el cas Palma Arena o les condicions en què es viu als centres d’internament per a estrangers (CIE). Qüestions sobre els quals no s’havia parlat però que, un cop destapades per Mèdia.cat, han saltat a les primeres planes dels diaris.

“Semblava que el periodisme d’investigació era per a un públic minoritari, però hem vist que encara  interessa, i molt”. Bassa considera que haver aconseguit més de la meitat del finançament per part de ciutadans anònims i en una plataforma com Verkami, dota de més independència el projecte i fa possible informar amb total llibertat, ja que així els ho demanen els seus mecenes.