Les històries sobre el vessant més fosc de Barcelona arriben al betevé directe amb Ramon Hernández. Aquest cop, a la seva secció Barcelona fosca estableix un triangle entre ciutat, cinema i foscor i rescata de temps pretèrits cinc pel·lícules d’escenaris barcelonins i arguments obscurs.
Del 1950 és Apartado de correos 1001, de Julio Salvador, una cinta mítica i iniciadora del gènere policíac a Barcelona, inspirada en un cas real. Un jove és assassinat al mig del carrer davant de la prefectura de Policia de Barcelona. Dos agents de la brigada criminal troben, a l’habitació del mort, un exemplar de La Vanguardia en què apareix assenyalat un anunci que sol·licita un gerent amb alta remuneració, i amb la indicació d’escriure a l’apartat de Correus 1001. Hi podem veure nombrosos exteriors i interiors reals de la Barcelona dels anys 50.
Assassins, vampires i fantasmes
Del 1975, i en consonància amb una època força psicodèlica és El asesino de muñecas, sobre un jove que després de la mort de la seva germana és educat com una nena i col·lecciona nines i maniquins. Pel·lícula inquietant i estranya dirigida per Miguel Madrid amb algunes llicències de ràcord realment curioses.
Hernández recomana també tres films molt més coneguts i molt més recents: la terrorífica i molt taquillera Rec, de Jaume Balagueró i Paco Plaza, de 2007; La vampira de Barcelona (2020), de Lluís Danés, sobre la famosa Enriqueta Martí, vampira del Raval; i Estació Rocafort, de Luís Prieto, estrenada l’any passat, que baixa a l’estació de metro de la Línia 1, on alguns treballadors havien assegurat haver-hi vist fantasmes.
