Nando Cruz parla en la seva secció periòdica del betevé directe de l’efecte que ha tingut la notícia publicada a El Salto segons la qual una trentena de festivals de l’estat estan en mans de KKR (Kohlberg, Kravis & Roberts), un fons d’inversió nord-americà propietari d’una promotora immobiliària que opera a Gaza per tal que s’hi instal·lin colons israelians. De retruc, molts grups estan anunciant la cancel·lació de llurs concerts a festivals com el Viña Rock (Villarrobledo, Albacete), el FIB de Benicàssim (Plana Alta) i, fins i tot, el Sónar.
També hi ha usuaris que estan demanant que se’ls torni l’import de les entrades. Segons Nando Cruz, “ja fa anys que els festivals de música són negocis que mouen molts diners. Necessiten molts diners per contractar caps de cartell i opten per vendre participacions a fons inversors per obtenir major liquiditat”.
Superstruct i KKR
El 2018 el Sónar va vendre un alt percentatge d’accions (se suposa que entre el 60 i el 80 %, per bé que no ha estat mai confirmada la informació) a Providence Equity Partners, societat propietària de Superstruct Entertainment, dedicada a esdeveniments musicals i fundada, en el seu moment, per un antic treballador de la totpoderosa promotora internacional Live Nation. I Superstruct va ser adquirida per KKR.
“El problema és que al 2018 no es podia predir ni que Superstruct acabaria en mans de KKR ni el que està passant a Gaza actualment”, afirma Cruz. El periodista ha explicat que Superstruct ja havia adquirit anteriorment Elrow, organitzadora del Monegros Desert Festival, i que posteriorment va comprar accions de festivals com el Resurrection Fest Estrella Galícia, Arenal Sound (País Valencià), Interestelar (Sevilla), FIB i d’altres del territori espanyol, fins arribar a una trentena.
“Crec que els fons d’inversió estrangers al·lucinen amb la quantitat de diners que les administracions públiques aboquen en festivals que són d’empreses privades. Això els fa rendibles i atractius”, comenta el periodista per entendre com s’ha arribat a l’actual situació.
Cruz ha comentat també que el Banco de Santander, patrocinador del Mad Cool (Madrid) i fins l’any passat del Primavera Sound, concedeix crèdit a empreses armamentístiques de diferents llocs del món. “Estem en un moment en què festivals que han fet bandera de defensar els drets humans tenen vincles involuntaris però innegables amb empreses que estan participant en genocidis com els de Gaza”, conclou.
