El Museu Picasso presenta, del 6 d’abril al 4 de setembre, l’exposició ‘Projecte blau’. Es tracta d’una proposta molt diferent a les que s’han fet fins ara, basada en els estudis tècnics que s’han fet de quatre de les obres de la col·lecció del període blau que té el museu. Hi ha quatre sales dedicades als estudis de les obres ‘Natura morta’, ‘Terrats de Barcelona’, ‘Jaume Sabartés amb pinçanàs’ i ‘La copa blava’, que són examinades, contextualitzades i relacionades amb altres obres.

Reyes Jiménez, responsable del Servei de Conservació Preventiva i Restauració i comisària de l’exposició, explica que “el que hem fet és, a través de fotografia tècnica, buscar les capes subjacents per extreure imatges no visibles de quadres que Picasso hauria bandejat”. Així per exemple, sota el quadre ‘Jaume Sabartés amb pinçanàs’ ha aparegut una dona amb còfia blanca com la de la reclusa d’un sanatori de París de ‘La dona de la còfia’, de 1901, quadre que, precisament, pertany a la col·lecció del museu. Es tractaria doncs, d’un dibuix preparatori.

‘Jaume Sabartés amb pinçanàs’

‘El cec’, incorporació recent

En el cas de ‘Terrats de Barcelona’, la composició subjacent a l’obra vincula aquesta tela amb una de les obres més importants de l’època: ‘La vida’. “La mostra permet dibuixar un bucle narratiu de tota l’època blava. Un recorregut per temàtiques i escenes que es van repetint en dibuixos i en obres ocultes dins d’altres obres”, afirma Jiménez.

L’exposició incorpora el dibuix ‘El cec’, adquirit a l’octubre per l’Ajuntament de Barcelona i dipositat al Museu. Picasso va fer aquest dibuix a Barcelona el 1903, en plena època blava, i està lligat a obres com ‘L’àpat del cec’ (Metropolitan Museum of Art) i ‘El captaire cec’ (Fogg Art Museum, Universitat de Harvard).