És 'L'Onze de Setembre de 1714' d'Antoni Estruch, una obra d'art que ha esdevingut un emblema del catalanisme. Després de gairebé 14 mesos de setge, uns vint mil soldats borbònics inicien la conquesta de la ciutat. Al centre, el conseller en cap Rafael Casanova cau enarborant la bandera de Santa Eulàlia. Al seu costat el comte de Plasència i el general Josep Bellver, que alça l'espasa. Però aquest quadre no només recorda els fets de 1714. AGUSTÍ ALCOBERRO, director del Museu d'Història de Catalunya "També ens explica també el que estava passant en el moment que el va pintar Antoni Estruch, del 1909, de l'auge del catalanisme polític, del moment en què Solidaritat Catalana acaba amb el sistema polític de la Restauració, i per tant ens parla també de la Diada de Catalunya i que suscita ganes de que s'expressi també en imatge." El conseller de cultura també ha destacat la importància d'aquest quadre per entendre el present que viu Catalunya. FERRAN MASCARELL, conseller de Cultura "Això ens permet comprendre que aquest procés que estem vivint a Catalunya no comença ara, que té una arrel molt profunda." Amb motiu de la Diada el museu ofereix jornades de portes obertes fins a l'11 de setembre. Però la pintura romandrà en aquesta sala fins al dia 28.

Tot i que actualment s’ha convertit en un dels principals símbols del setge de Barcelona, el quadre no va tenir gaire repercussió quan va ser pintat. Uns anys més tard, el 1923, Antoni Estruch va haver de cedir l’obra a l’antiga Caixa Sabadell per saldar el crèdit que havia contret amb l’entitat i poder emigrar a l’Argentina, d’on ja no va tornar. Des d’aleshores, ‘L’Onze de Setembre de 1714’ és propietat de l’actual Banc Sabadell.

A l’acte de presentació de l’oli han participat el conseller de Cultura, Ferran Mascarell i el president de la Fundació Antiga Caixa Sabadell 1859, Joan Baptista Casas; així com el comissari del Tricentenari, Miquel Calçada, i el director del Museu d’Història de Catalunya, Agustí Alcoberro.

Al quadre s’observa el moment en què l’aleshores conseller en cap de Catalunya, Rafael Casanova, és ferit enarborant la bandera de Santa Eulàlia, un símbol de la ciutat de Barcelona que s’exhibia en actes solemnes o quan es cridava els ciutadans a defensar la vila.

La pintura es pot veure al Museu d’Història de Catalunya dins l’exposició central dels actes commemoratius del Tricentenari, fins al proper 28 de setembre. Després tornarà al vestíbul de l’antiga seu de Caixa Sabadell, on està instal·lat normalment.