(ACN) El MUHBA i el Port de Barcelona han col·laborat en la restauració de les restes del Barceloneta I, un vaixell del segle XV d’origen cantàbric que acredita la important activitat comercial que hi havia a la ciutat en aquella època. Les dues institucions han presentat aquest dimarts dues instal·lacions, una de presencial i una de virtual, per mostrar com ha estat el procés de restauració i per difondre el significat que té el Barceloneta I dins la història de la ciutat i la seva activitat comercial marítima.

Més de sis anys de restauració

El fragment del babord de la nau que es va localitzar el 2008 durant unes excavacions prop de l’Estació de França s’ha restaurat en un procés llarg i complex de més de sis anys i ara s’exhibeix a l’avantcambra del Tinell (plaça del Rei) juntament amb una maqueta de l’embarcació a escala 1/20 i altres elements de context. El Port s’hi suma amb una exposició virtual complementària, que documenta el procés de restauració de l’embarcació i inclou una reconstrucció en 3D i un mapa interactiu de les rutes del comerç del segle XV.

El que es conservava no eren més que un conjunt de peces de fusta que van formar part del babord de la nau. N’és una “petita part”, però ha resultat suficient tant per datar l’època de construcció de la nau —l’any 1410—, com per provar que era una embarcació de tipus atlàntica, probablement basca, i per això resulta força insòlit que acabés a Barcelona.

Per recuperar la fusta humida es va haver de desmuntar peça a peça l’embarcació per, posteriorment, submergir les peces durant gairebé tres anys en aigua dolça per “dessalar-les”. En acabat, va començar un procés de “consolidació” de tres anys més, de substitució de l’aigua per un producte consolidant que reforcés la fusta. Per fer-ne la presentació, s’ha dissenyat una estructura metàl·lica a mida (a partir d’una recreació del vaixell en 3D) que sosté les peces en la mateixa disposició que tenien al vaixell. Tot plegat s’exhibeix dins d’una vitrina estanca a una temperatura i humitat controlades per a la seva conservació.

“Prova viva” de l’activitat comercial

Un dels responsables de conservació i recerca del MUHBA, Ramon Pujades, atribueix l’arribada del Barceloneta I a la ciutat a la gran activitat comercial internacional de Barcelona ja en aquella època. Segons la principal hipòtesi, la nau va tenir un sinistre precisament a Barcelona a conseqüència d’uns grans temporals que va patir la ciutat entre el 1420 i el 1426. Una de les claus que permeten ubicar el vaixell en aquesta dècada és la sorra que es va trobar al voltant i a l’interior del vaixell, que podria ser del primer intent d’escullera que es va fer a la ciutat, l’any 1439.

A parer de Pujades, la presència de la nau a Barcelona ajuda a entendre les raons de la construcció del port. “És una prova viva de com l’activitat comercial molt desenvolupada genera la demanda que acaba portant a la primera construcció d’una infraestructura artificial”, diu al respecte del naixement del port, primer com a recurs i després com a institució.