Entre el 12 i el 15 de novembre, la 14a Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani de Catalunya celebra edició en línia i reduïda. Es podran veure només sis documentals -una selecció del conjunt que hauria d’haver conformat la mostra-, de forma gratuïta i en línia a través del canal de Vimeo del mateix certamen. No hi haurà doncs projeccions a la Filmoteca, i el certamen durarà només tres dies. La directora de la mostra, Txell Bragulat, explica que “ha estat impossible, en només 10 dies, digitalitzar alguns formats dels originals”. A més, com que la majoria de pel·lícules no s’han estrenat a sales, alguns distribuïdors i realitzadors prefereixen esperar i estrenar presencialment abans d’exhibir les cintes en línia. El compromís, però, és intentar “recuperar part de la programació l’any que ve”.

“Resistències”

Malgrat tot, es manté la secció principal, que enguany du per títol “Resistències”, i que contempla tant resistències col·lectives com individuals. Obre foc, precisament, ‘Amussu’, del marroquí Nadir Bouchmouch. Una cinta sobre el moviment de resistència dels habitants d’Imider, a 300 quilòmetres de Marràqueix , on hi ha la mina de plata més gran de l’Àfrica, que ha fet perillar l’oasi dels habitants. La resistència individual queda retratada a ‘Sempre punk’, de Dominique Caubet, la història de l’Stof, un noi punk de Casablanca, gravada durant vuit anys als barris obrers de la ciutat marroquina.

Participen en la mostra de forma virtual, tant Nadir Bouchmouch com el palestí Kamal Aljafari, qui conversarà amb el filòsof barceloní Xavier Bassas. Aljafari és el cineasta palestí més reconegut, autor d’un estil molt personal. Presenta dues cintes a la mostra ‘Remembrança’ i ‘Un estiu diferent’. Completen la mostra ‘Ibrahim, un destí per definir’, de Lina Al Abed; ‘A Mansour, tu ens vas separar’, de Dorothée-Myriam Kellou; i ‘Parlant d’arbres’, de Suhaib Gasmelbari.