
(ACN) La llibretera i activista cultural catalana Montserrat Úbeda i Pla ha mort als 60 anys. Ànima de la llibreria Ona de Gràcia, va rebre la Creu de Sant Jordi. Montserrat Úbeda va començar treballant de jove a la llibreria Ona de Gran Via (1962-2010), dirigint els darrers 10 anys de vida de l’establiment, i el 2013 va reprendre el projecte amb un nou local al carrer Gran de Gràcia, amb el suport de l’empresari Tatxo Benet. Úbeda també va destacar pel seu activisme independentista.
“El nostre més sincer condol a la família i amics de la Montse Úbeda, lluitadora incansable per la cultura catalana. Tot l’equip d’Ona seguirem treballant perquè el seu llegat segueixi ben viu!”, han assenyalat des d’Ona Llibres en un missatge a X.
Missatges de condol a les xarxes
El govern català li va reconèixer la seva trajectòria cultural l’any 2019 amb la Creu de Sant Jordi en reconeixement per “la seva feina de difusió cultural i la seva aposta decidida per preservar i difondre els valors de la literatura i de la llengua catalanes“. “S’ha mort Montserrat Úbeda, llibretera. Treballadora incansable per la cultura i la literatura catalanes. Una dona ferma, intolerant amb la mediocritat, generosa sense límits, patriota. Un honor concedir-li la Creu de Sant Jordi. El meu condol a la família i amics”, ha dit l’expresident de la Generalitat Quim Torra.
“Sempre al peu del canó, i sempre generosa amb tothom. Ha vetllat per les lletres, pels llibres, per la cultura des de la millor catalanitat. El reconeixement i l’agraïment són infinits. Gràcies per tenir-nos sempre ben presents”, ha recalcat al seu torn l’expresident Carles Puigdemont.
El dirigent de Junts i regidor a l’Ajuntament de Barcelona, Josep Rius, també ha mostrat el condol pel traspàs de Montserrat Úbeda. “Un bastió en la defensa de la catalanitat amb la millor arma: la cultura i l’humanisme. La Montse i la llibreria Ona han format i persistiran com a part indestriable del paisatge de Gràcia”, ha conclòs Rius.
