14 hores ininterrompudes de música de cambra de Beethoven han servit aquest dissabte per donar el tret de sortida al Festival Beethoven250. Un cicle que L’Auditori organitza per celebrar el 250è aniversari del naixement del compositor alemany. És una cita que té cabuda a les sales de concert de tot Europa i el món i en què Barcelona no podia faltar.

Així ho ha assegurat Robert Brufau, director de L’Auditori, que assegura que “no som pioners a l’hora de rendir homenatge al pare de la música. Però sí que ho fem amb la singularitat d’organitzar una marató de 14 hores de música sense parar“. A més, de manera gratuïta. El públic hi ha respost molt positivament i 350 persones han omplert la sala en la primera sessió, la de les 10 h.

El públic pot accedir durant tota la jornada a la Sala 2 de L’Auditori, l’Oriol Martorell, per escoltar algun dels nou concerts que s’organitzaran al llarg del dia. Tots ells, de música de cambra: trios amb piano, sonates per a violí i piano o per a violoncel i piano. A més, hi participen destacats artistes del nostre país com el Trio Ludwig, els germans Vera i Claudio Martínez o el Trio Fortuny.

Josep Colomé, un dels músics que forma part de la Marató Beethoven, assegura que tocar música del compositor alemany és “maratonià en si mateix”, no per la durada, sinó per la seva intensitat. “Necessitem avituallament entremig de les sonates”, ha bromejat el músic, que assegura que s’està preparant des de fa temps per aquest repte.

Festival Beethoven250, fins al juliol

L’homenatge a Beethoven aterra a L’Auditori per quedar-s’hi fins al proper més de juliol. El cicle acollirà més de 60 obres, 37 concerts i 500 artistes. A més, oferirà xerrades i conferències al voltant del llegat del geni alemany.

La programació del Festival Beethoven250 té la voluntat de ser transversal, amb la qual cosa el llegat del compositor es veurà en propostes de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), jazz sessions o dins la temporada de Música Antiga de Jordi Savall. Encara dins de la temporada de Música de Cambra, a més de la marató hi haurà un monogràfic de sonates i variacions de Beethoven per part d’Evgeni Kissin i Nicolai Lugansky.

Un dels plats forts, però, són els cinc concerts que oferirà dins del cicle l’OBC. Serà l’encarregada de presentar gran part de la producció simfònica de Beethoven, sota la direcció de diversos director d’orquestra, com Kazushi Ono, Jan Willem de Vriend o Rudolf Buchbinder. Alhora, amb la participació de solistes com Alisa Weilerstein, Guy Braunstein, Michaela Kaune o María Dueñas. Aquesta última, amb tan sols 17 anys, “està cridada a ser una de les grans violinistes a escala internacional”, diu Brufau.

Segons el director de L’Auditori, “la cirereta del pastís serà l’òpera ‘Prisoners of the state’, de David Lang, un encàrrec conjunt amb institucions com l’Orquestra Filharmònica de Nova York.

El músic, també figura sociològica

El festival pretén rendir homenatge també a la part més humana del músic de Bonn. En aquest sentit, L’Auditori ha volgut donar rellevància a la sordesa què va patir el músic durant els seus últims anys de vida i que li va impedir, per exemple, escoltar la seva última simfonia. Per aquest motiu, l’organització ha volgut un festival que millori l’accessibilitat de persones amb discapacitat. Per això, s’oferirà subtitulació, interpretació en llengua de signes i bucle magnètic per a les persones sordes (un sistema que facilita l’audició de l’entorn). També es faran audiodescripcions i programes en braille per a les persones cegues i s’ampliaran les zones reservades per a cadires de rodes.

En la mateixa línia, també cal destacar el concert del proper 22 de gener. S’hi estrenarà una obra d’homenatge a Beethoven encarregada a Christine Sun Kim, artista sonora sorda de naixement.