
(ACN) El regidor de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, Xavier Marcé, ha dit que se senten orgullosos de la beca dirigida a autors llatinoamericans. El regidor ha insistit que no la retiraran perquè està “farcida d’arguments històrics i culturals” que la justifiquen. Ho ha dit en resposta al prec de Junts a la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esport.
No debilita el català
Marcé ha posat en dubte que Junts hagués fet aquesta petició si la beca es dirigís a autors europeus, però també ha defensat el compromís “ferm i majoritari” del consistori per l’escriptura en català. Ha afegit que la ciutat vol ser d’acollida per a escriptors d’arreu i això no debilita la fortalesa que té el català en cultura a la ciutat. D’altra banda, Marcé ha aprofitat per aclarir que la dotació de la beca és de 14.000 euros i no de 80.000, ja que la resta són despeses d’edició i d’altres.
Pel regidor de Junts Joan Rodríguez, però, la beca envia tres missatges “nefastos”: l’impuls a una altra llengua que no és el català en un moment de “debilitat històrica” del català, d'”exclusió” dels autors catalans, i posar en qüestió poder ser “cosmopolita i català al mateix temps”.

Bon estat de la literatura catalana a la FIL
El regidor ha defensat l’èxit de la participació de Barcelona a la Fira Internacional del Llibre de Guadalajara, Mèxic, i ha afirmat que hi van anar més de 60 escriptors catalans, gairebé el 75 % dels quals escriuen en català. “Hi han anat perquè són bons, molt bons“, ha manifestat.
L’Ajuntament també promou l’ús del català
Per la seva part, la comissionada del català a Barcelona, Marta Salicrú, ha anunciat una campanya institucional per promocionar l’ús del català entre els joves. Ho ha fet en resposta a un prec d’ERC, ja que, ha assegurat, l’estratègia del conveni del consistori amb l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) ja incloïa una actuació semblant. La campanya se centra a presentar el català com una llengua cosmopolita i vertebradora, que sigui percebuda com una llengua útil entre els joves i que també s’entengui com un tret de la identitat barcelonina. Se’n farà difusió abans que comenci el segon trimestre del 2026.