Escolta aquesta notícia

El grup de recerca sonora Ekho, de la UB, experimenta amb l’ús de la intel·ligència artificial (IA) en la composició musical. La directora del projecte, Magda Polo Pujadas, concreta al betevé directe que la idea és investigar “els límits del llenguatge musical” amb la creació de cançons que combinin “la IA, la música electrònica i el paisatge sonor”. Una d’aquestes cançons feta amb IA s’estrena el 12 de juny al Sónar+D.

BAR-CEL-ONA

La cançó es diu BAR-CEL-ONA i està, com el nom, dividida en tres parts. “BAR significa el terra que trepitgem, els carrers o les places. CEL és l’horitzó poètic de l’aire, del vent o dels ocells. I ONA és la referència a la mar Mediterrània“, detalla Magda Polo, que desgrana el títol de l’obra. La investigadora explica que ella mateixa s’ha encarregat de recitar els versos de la cançó. “És una manera d’utilitzar la poesia per donar coherència i articular una narrativa”, precisa.

Límits de la IA en la música

Magda Polo, com a experta en la IA, opina que ha d’existir “el consentiment per part dels autors i creadors” per utilitzar la IA en les seves obres. La investigadora aposta per una intel·ligència artificial “oberta, col·laborativa i transparent” i espera que en un futur siguin les persones qui posin els “límits de la IA”. Polo també creu important “indicar amb una cita o un crèdit” el fet d’utilitzar la IA en una obra que combina la música original amb la composició generada de manera tecnològica.