(ACN) Passats els mesos de juliol i agost, les llibreries tornen progressivament a la rutina i es preparen per a una rentrée literària que es preveu intensa. El setembre arriba carregat d’estrenes que els establiments han d’encabir entre la resta de títols, buscant l’equilibri entre les novetats i el fons literari habitual.
A Finestres, la seva cap de compres, Mireia València, explica que com que és una “llibreria de fons”, intenten trobar una estabilitat entre l’arribada de les novetats i el suport dels llibres que els agraden i interessen. “Per nosaltres seria ideal si les editorials publiquessin una miqueta menys i poguéssim mantenir els llibres a taula durant mesos i mesos, poder llegir més obres i poder trobar els lectors per a cada un dels títols que ens arriben”, comenta.

Per la seva banda, la llibreria Ona no només encara l’inici del curs pendent de les novetats, sinó que també de La Setmana del Llibre en Català, que enguany se celebra del 18 al 27 de setembre. Tanmateix, Guillem Seba, treballador de l’establiment, destaca la importància de l’harmonia entre novetats i fons: “Sempre és important tenir el més nou, però també cuidar molt el fons, perquè és amb el que estem tot l’any”.

En la mateixa línia s’expressa Judit Jiménez Cantavella, llibretera de la Documenta, que recorda que hi ha molts factors a tenir en compte. “El que s’ha venut molt, el que s’ha venut poc, el que ens sembla interessant, però també el que quadra amb l’estil de la llibreria”, detalla, “cada lloc és un món i en el nostre cas, per exemple, comptem amb un fons diferenciat, potser més clàssic”. També afegeix que sempre miren de donar visibilitat a les editorials petites. “Intentem no fer diferències amb les grans”, insisteix.
Feina, però ganes de tornar a la rutina
“Hi ha molta novetat que surt a principis de setembre i, a partir de llavors, l’activitat es va accelerant gradualment fins que s’acosta la temporada de Nadal”, subratlla Guillem Seba. Logísticament, suposa estar pendent dels butlletins, de les apostes, de preparar comandes, de rebre’n, i de no descuidar les reposicions. “La sensació és que cada any va a més, es publica molt i també surten editorials noves”, opina.
Judit Jiménez Cantavella preveu que aquesta setmana en endavant el ritme sigui una mica més frenètic. “Les novetats vindran amb força, no és un pic de feina equiparable a Sant Jordi o Nadal, però potser el posaria en tercer lloc perquè els mesos d’estiu són fluixos”, admet. Per Mireia València també és positiu que en res es pugui reprendre l’activitat habitual, que dona vida a l’establiment. “Presentacions, clubs de lectura… tot plegat dona més moviment que no pas a l’estiu.”
Els lectors tornen a les llibreries

Qui també torna progressivament a la rutina són els lectors, que no perden l’oportunitat de passar per les seves llibreries de confiança i preguntar per nous títols en els quals continuar capbussant-se, també durant la tardor. “Fins ara hem tingut molta gent que buscava llibre per passar l’estiu, una cosa fresca i divertida”, sosté el llibreter d’Ona.
Passatemps com els Murdoku (Columna) han tingut una alta demanda, així com les edicions de L’Odissea (Casa dels Clàssics) impulsades per la popularitat de la pel·lícula de Christopher Nolan, o els llibres de la Carme Guasch, editats per Cap de Brot, mentre que autors com Camilla Läckberg, que signa La ploramorts (Columna) o Patrick Radden Keefe, que torna a les lleixes amb El fill de l’oligarca (Edicions del Periscopi), ja són alguns dels títols que desperten més interès en aquesta rentrée.
