Escolta aquesta notícia

El Gran Teatre del Liceu estrena aquest diumenge la darrera òpera en versió escènica de la temporada, Rusalka, d’Antonin Dvorák. L’autor de la Simfonia del Nou Món va compondre fins a deu òperes, però com que eren en txec, no van tenir el ressò de les seves simfonies. La única excepció és aquesta, un conte de fades, inspirat en La sireneta de Christian Andersen i altres llegendes eslaves. L’òpera fa set funcions fins al 7 de juliol.

La coproducció del Liceu amb el Teatro Real, el Centre de les Arts valencià i la Staatsoper de Dresden, que signa escènicament l’alemany Chritsoph Loy, no és, ni vol ser, una versió tradicional del conte de fades que va musicar Dvorák. Loy bandeja la fantasia i proposa una relectura en clau psicologista, en què les nimfes del llac són ballarines i artistes d’un teatre que no passa pels seus millors moments. Rusalka, a més, és una ballarina coixa que no troba el seu espai en aquest equipament. Com en el conte de fades original, i tot i les advertències del gran esperit del llac, Rusalka demana a una bruixa un beuratge per convertir-se en humana i seduir així el príncep del qual s’ha enamorat.

Cantar, interpretar i ballar

La soprano lituana Asmik Grigorian, Rusalka de referència del moment, assegura que “és un paper que estimo i m’és proper, perquè entenc el personatge. Vaig estrenar aquesta producció a Madrid i sento que és el meu espectacle i el meu paper”. La versió té una dificultat afegida: les sabatilles de punta, sobretot en el segon acte, quan hi ha el ballet. Rusalka paga un preu car per esdevenir humana: perd el do de la parla. “El segon acte és dur. Al final hi ha una ària molt complicada que, després d’estar en silenci durant una llarga estona, requereix certes habilitats”, confessa la soprano.

L’altra gran veu de l’espectacle és el tenor polonès Piotr Beczala, que ha interpretat el príncep molts cops des de fa més de 15 anys. Amb melodies i ritmes inspirats en el folklore del seu país, i un to general malenconiós, Dvorák va crear, probablement, el títol més significatiu de l’òpera romàntica txeca. Rusalka és l’únic títol de la temporada que s’aventura en el programa entre generacions. El 6 de juliol la funció té un preu de només 35 euros, sempre que sigui adquirida per dos o més espectadors entre els quals hi hagi una diferència d’edat de 20 anys.