Torna ‘Ocaña, Reina de las Ramblas’. Un musical de petit format a partir d’una de les icones de la Barcelona canalla de la transició, l’inclassificable artista i performer Ocaña. Es va poder veure a la Sala Beckett al 2019 en quatre funcions, i ara s’ha estrenat a La Seca Espai Escènic Joan Brossa.

‘Ojos verdes’, ‘Tatuaje’ i d’altres populars cobles són la banda sonora d’ ‘Ocaña, Reina de las Ramblas’. Les cobles s’entrecreuen amb monòlegs, gairebé sempre basats en entrevistes que Ocaña va concedir a l’època. L’actor Joan Vázquez fa ara de conferenciant que parla del personatge, ara del mateix Ocaña. El muntatge empra també alguna filmació, com la de la ‘performance’ que Ocaña va fer a Berlí.

Ocaña, la Barcelona canalla

Marc Roscih, qui ja s’havia apropat a la figura d’Ocaña fa catorze anys, signa la posada en escena del muntatge, en què Marc Sambola acompanya amb la guitarra les cobles que canta Joan Vázquez. “És un personatge que va marcar una època, la de la Barcelona canalla de finals dels setantes, que mereix ser recuperada”, explica Vázquez.

Curiosament, el projecte va sorgir d’un encàrrec que li va fer un teatre alemany a Marc Rosich, demanant-li un musical amb repertori espanyol. Rosich va proposar el biopic, que ell mateix va dirigir. “S’havia de fer en alemany, i el que va passar és que les cobles sonaven a Kurt Weill”, comenta el director.

La Seca és un exemple de teatre petit que ha de fer front al dilema de mantenir o no funcions durant els quinze dies d’alerta pel Coronavirus. De moment farà funcions entre l’11 i el 15 de març, però reduint l’aforament a un 30%, segons les mesures dictades per la Generalitat.