Molts corredors de ben segur que han sentit a parlar de les anomenades sèries o repeticions. Són un tipus d’entrenament que ens pot permetre una millora en el nostre rendiment esportiu, sobretot a les curses. Per si soles no faran cap miracle, però ben fetes i amb un bon pla d’entrenament, de ben segur que ens ajudaran. Nosaltres ho hem provat amb l’atleta i entrenador Ricard Fernández.

Amb la proposta del Govern espanyol de poder sortir a correr a partir del proper 2 de maig, seran molts els nous esportistes que sortiran a córrer per primera vegada després de la crisi inicial del coronavirus. Un esport que té unes particularitats i característiques que s’adapten gairebé tothom qui el vulgui practicar, sigui quin sigui el seu nivell físic.

Si ets un corredor iniciat, de ben segur que saps o et sona el que són les sèries o repeticions, un tipus d’entrenament que pot permetre una millora en el rendiment esportiu dels atletes. Si has començat en el món del “running” fa poc potser no saps ben bé què és. Tant si és un cas com l’altre, conèixer bé com funcionen pot ser una eina molt interessant en la teva planificació. En Ricard Fernández, atleta i entrenador, ens ha ofert algunes de les claus.

QUÈ SÓN LES SÈRIES?

És un tipus d’entrenament fraccionat en el qual els corredors  han de fer una distància i repetir-la una sèrie de vegades (per exemple, cinc sèries de 1.000 metres). També es poden barrejar distàncies (3.000-2.000-1.000) tot depenent del nostre pla d’entrenament.

PER A QUÈ SERVEIXEN?

Poden anar bé per millorar el rendiment esportiu, el nostre ritme competitiu, per tal de donar-nos un marge de millora respecte a les nostres marques actuals

SÓN ADEQUADES PER A TOTHOM?

Sí, tot i que el que et recomanen els especialistes és buscar un objectiu, tenint en compte i sent conscient de quines són les teves possibilitats. En funció de tot això, cal fer un pla d’entrenament específic i començar a treballar segons els ritmes que consideren que són els adequats.

QUINS TIPUS DE SÈRIES HI HA?

Un bon pla d’entrenament ha de treballar quatre aspectes fonamentals.
1. La resistència, amb l’acumulació de quilòmetres fent els rodatges diaris.
2. La força, que podem treballar corrent per sorra de platja o fent pujades.
3. El ritme de competició, amb sèries específiques d’un determinat ritme, segons el que et marqui el teu llindar, el teu VO2MAX. Poden ser sèries llargues (de 2.000 a 4.000 metres amb poques repeticions).
4. Les sèries de velocitat per millorar el nostre  final o per tenir aquell punt de més en els moments que necessites fer un canvi de ritme (les sèries curtes o mitges, de 200 i fins a 1.000 o 1.500 metres).

QUINA ÉS LA MILLORA QUE PUC OBTENIR?

Depèn una mica del temps que porti entrenant aquesta persona. Normalment quan una persona té un bagatge de quilòmetres important, la millora és inferior que per a una persona que s’inicia i que comença a fer sèries. La seva millora resulta substancial, molt més que per una persona que ja fa temps que entrena.