El Liceu ja es preparava per una reforma de la façana més que necessària quan va rebre la proposta de Frederic Amat. L'artista els va suggerir aprofitar les obres per instal·lar-hi aquestes anelles de ceràmica de color vermell, unes 200 en total. S'ubicaran a la façana principal i a la lateral, la del carrer de Sant Pau. Simbolitzen la forma del pati de butaques del Liceu, en forma de semicercle. Una manera, diu l'artista, de fer sortir el teatre al carrer. La direcció va veure amb bons ulls la proposta, ja que considera que contribuirà a revitalitzar el barri. ROGER GUASCH, director del Gran Teatre del Liceu "L'arquitectura o les intervencions artístiques poden tenir una influència social. Pel barri, pel baix Raval és positiu aquest projecte." Amb la reforma es repararan a més les parts danyades, com el balcó; es pintarà la paret de color rosat, i es recuperaran quatre vitralls wagnerians de la façana lateral. Tot plegat costarà 900.000 euros, que finançarà íntegrament el mecenes Josep Suñol. El Liceu espera ara que Ajuntament i Generalitat aprovin la instal·lació artística. Les administracions els ha demanat un informe per assegurar-se que els elements decoratius són fàcils de treure, ja que el Liceu està catalogat com a bé cultural d'interès local i, per tant, les actuacions que s'hi facin han de ser reversibles. Si hi donen llum verda, les obres començaran a la primavera. No s'han iniciat i ja causen disparitat d'opinions. DANIEL GIRALT-MIRACLE, historiador i crític cultural "Jo li faig confiança però faria proves 'in situ' per entendre si funcionen els materials, la llum, la refracció. Si surt bé pot ser un gran precedent i si no es pot retirar." NANI MARQUINA, presidenta del FAD "Sóc molt reticent a aquest tipus de tractaments de l'ornamentació. Cada edifici que trobéssim que podem millorar-lo estèticament li posaríem uns quants adornos i al final tindríem una ciutat com una mona de Pascua." JULI CAPELLA, arquitecte "Jo estic a favor d'aquesta intervenció. M'agrada el que fa el Frederic Amat i crec que té una alta qualitat creativa les seves intervencions." I d'aquestes intervencions a Barcelona n'hi ha unes quantes, com el mural de les olles de la Ciutat del Teatre, la decoració de les parets del Lliure de Gràcia o els ulls de l'hotel Ohla de via Laietana.

El projecte, que es vol tenir acabat passat l’estiu, també preveu pintar la façana de color rosat i restaurar quatre grans vitralls. Tot plegat, amb un pressupost de gairebé 900.000 euros, que es finançarà amb micromecenatge privat. La proposta dels anells, però, no satisfà tothom. A la plataforma Change.org, per exemple, s’ha engegat una campanya que rebutja aquesta actuació. L’Ajuntament encara no n’ha aprovat la restauració. De moment, ha demanat un informe amb tots els detalls tècnics, ja que la façana del Liceu és bé cultural d’interès local i, per tant, l’obra d’Amat ha de ser reversible.

Segons la direcció del Gran Teatre, l’any passat es va detectar que la façana i el balcó necessitaven una reforma per evitar possibles despreniments, i van encarregar els informes tècnics. Va ser aleshores quan van rebre una proposta artística: Frederic Amat, artista i arquitecte, els va suggerir aprofitar la reforma per destacar el coliseu líric, ubicat entre la Rambla i els carrers del Raval. La idea d’Amat és instal·lar-hi prop de 200 anelles de ceràmica de color vermell que representen com el teatre (mig cercle que representa els seients del públic) surt al carrer. La remodelació artística, uns 200.000 €, la finançarà el mecenes Josep Suñol. També es preveu recuperar a la façana del carrer de Sant Pau quatre vitralls amb escenes wagnerianes.

Frederic Amat és l’autor d’altres actuacions en diversos edificis de Barcelona, com els ulls de la façana de l’Hotel Ohla o el mural de les olles, al recinte de la Ciutat del Teatre. Una de les últimes obres de l’artista a la ciutat és l’escultura d’homenatge a Salvador Espriu als Jardinets de Gràcia.

La direcció del teatre considera que el projecte contribuirà a revitalitzar la zona del baix Raval i que no s’hagués plantejat una intervenció artística d’aquest tipus a no ser que hagués estat necessària una intervenció estructural, com ha estat el cas. Roger Guasch, director del Gran Teatre del Liceu, entén que hi hagi polèmica perquè ell mateix reconeix que en un principi li va costar visualitzar el projecte, però creu que tenir un debat artístic és símptoma de bona salut per a la ciutat i per a l’art en general.

Pel que fa a les veus autoritzades en la matèria, el crític d’art, Daniel Giralt-Miracle considera que la intervenció és “arriscada” perquè es fa a una façana històrica del segle XVIII però aposta per” confiar en un artista experimentat” i destaca que la nova façana pot ser un reclam per al Liceu. Malgrat això, reclama que la renovació es faci amb consens i fent-hi proves in situ per comprovar com queden “les llums i refraccions a la façana”. El president del Cercle del Liceu, Ignacio García-Nieto, creu que és adient remodelar la façana del coliseu, que considera “anodina” i conclou que un canvi atorgarà a l’edifici més importància i diàleg amb la ciutat.

A la presidenta del FAD, Nani Marquina, no li agrada la intervenció perquè “maquilla l’edifici”. Considera que són “uns treballs innecessaris” i no troba sentit  “a aquesta ornamentació”, que li recorda el Nadal, i alerta dels riscos de fer actuacions d’aquest tipus, perquè “poden establir un precedent i la ciutat pot acabar guarnida com una mona de Pasqua”. L’arquitecte Juli Capella, en canvi, discrepa amb Marquina i afirma que li agrada la proposta. Tot i això, Capella subratlla que és un debat sobre l’espai públic que afectat tots els barcelonins, i recorda que l’última paraula la té l’Ajuntament. De fet, el consistori i la comissió de patrimoni cultural han aprovat ja el projecte de restauració canònica, però han demanat un informe amb els detalls tècnics de la intervenció artística abans de donar-hi llum verda.

A les portes del Liceu, les opinions són ben diverses. Alguns ciutadans creuen que el projecte donarà més visibilitat a l’edifici. D’altres posen en dubte els anells que han de farcir la façana, perquè “es poden deteriorar”.