Entre el 12 i el 26 de setembre, la Filmoteca acull la XXI edició del Festival de Cinema Jueu. El certamen programa 15 pel·lícules, sis de les quals pertanyents a una retrospectiva dedicada a la realitzadora austríaca Ruth Beckermann. Segons explica la seva directora, Daniela Rosenfeld, el festival ofereix una mirada a diversos aspectes de la contemporaneïtat des de la perspectiva de la cultura jueva. La pel·lícula inaugural ha estat ’13, un ludodrama sobre Walter Benjamin’ (2017), de Carlos Ferrand. Animada per l’esperit de Benjamin, traça de forma lliure els últims set anys de la seva vida a París. Carlos Ferrand ha estat a la Filmoteca presentant la cinta, com també ho ha fet Ruth Beckermann, en aquest cas per presentar-ne dues.

Retrospectiva Ruth Beckermann

Una ha estat ‘El cas Waldheim’, film elaborat només amb materials d’arxiu, propis o de televisions. Mostra com Kurt Waldheim va aconseguir ser secretari general de Nacions Unides i després president d’Àustria silenciant el seu passat com a membre de les SA i de la Wermacht durant la Segona Guerra Mundial. Segons la realitzadora, la pel·lícula mostra que els mecanismes que fan servir els populismes per aconseguir vots es repeteixen al llarg de la història, però atiant la por envers diferents col·lectius. L’altre documental recent que ha presentat l’austríaca és ‘Els somiadors’. Una mirada a la història d’amor entre els poetes Paul Celan i Ingeborg Bachmann, ell fill de jueus víctimes de l’holocaust —o xoà, en hebreu—, ella filla d’una família nazi. Una relació epistolar interpretada per dos actors. Beckermann, que ha realitzat una dotzena de films en els darrers 30 anys, intenta “cercar un llenguatge diferent per cada pel·lícula”.

També assistirà a la projecció de la seva pel·lícula l’israelià Tomer Heymann, que presentarà en la cloenda del festival ‘Jonathan Agassi Saved My Life’ (‘Jonathan Agassi va salvar la meva vida’, 2018). Ressegueix la vida d’una estrella del porno gay amb especial atenció a  les relacions amb la seva família.