S’ha estrenat al Teatre Romea ‘L’adversari’, amb direcció de Julio Manrique i Pere Arquillué i Carles Martínez com a únics intèrprets. És l’adaptació que han fet Marc Artigau, Cristina Genebat i Julio Manrique de l’obra homònima del francès Emmanuelle Carrère. Un “true crime” sobre el cas Romand.

El 1993, un crim múltiple va trasbalsar França. Jean-Claude Romand, un home respectable i discret va assassinar la seva dona, els seus fills i els seus pares i després va intentar suïcidar-se, sense èxit. Llavors es va saber que els darrers 18 anys de la seva vida, des que en tenia 20, havien estat una impostura. No era llicenciat en medicina ni era un alt funcionari de l’Organització Mundial de la Salut a Ginebra. A més, els seus ingressos provenien d’haver estat estafant familiars i amics.

D’una mentida a una altra de més grossa

Tot va començar quan Romand tenia 20 anys i va faltar a un examen per passar de segon a tercer curs de Medicina. Va dir a tothom que l’examen havia anat bé i que passava de curs. “És un home atemorit pel fracàs, amb molta por per no assolir les expectatives que tenen dipositades els altres en ell mateix”, explica Manrique.

A partir d’aquest primer episodi, Romand va continuar inventant-se a si mateix. “És un dels casos més cèlebres de dissociació de personalitat. El que dius que fas i el que realment fas”, afegeix el director del muntatge. La dramatúrgia d’Artigau, Genebat i Manrique redueix a dos actors tota la història: Carles Martínez encarna Romand i Pere Arquillué és alhora el narrador Carrère i tots els personatges de l’auca: participants en el judici a Romand, familiars i amics del “monstre”.

Els crims es coneixen des del primer minut de l’obra. La intriga rau a anar descobrint com s’ho va fer Romand per enganyar tothom durant tant de temps. Quan els éssers propers van començar a sospitar va optar per eliminar-los. “Carrère va seguir el judici de Romand i va mantenir una relació epistolar amb ell quan havia estat condemnat. Però la investigació del cas el va deixar estupefacte”. Com a qualsevol espectador del muntatge, en cartell fins al 17 de març.