José Manuel Álvarez, conegut per haver assessorat coreogràficament Rosalía, ha fet debutar al Palau de la Música el seu primer espectacle de gran format: ‘Bailes colaterales’, que ha arrencat repetides ovacions. El muntatge consta de vuit coreografies, cinc de les quals pròpies, mentre que la resta són de David Coria, Mario Flores i Ana Morales. L’acompanyen en algunes Miranda Alfonso, Carmen Muñoz i Marina Paje. A més, compta amb l’ofici de Max Villavecchia i José Almarcha —coautors de la música—, al piano i la guitarra, amb el cant de Pepe de Pura, i les percussions de Lucas Balbo.

José Manuel Álvarez ballant amb Marina Paje, Carmen Muñoz i Miranda Alfonos. Als teclats, Max Villavecchia

Álvarez va començar a ballar de nen, a la penya flamenca del barri. Als 12 anys va decidir fer del ball una professió i va apuntar-se a cursos impartits per Antonio Canales i Eva Yerbabuena. Es va foguejar en diversos ‘tablaos’ fins que va veure que allò no era el que volia. “Més llibertat, perquè als ‘tablaos’ tot està molt codificat. Volia improvisar i per això vaig començar a treballar amb companyies on vaig descobrir la vocació per coreografiar”, explica.

Efectivament, Álvarez ha ballat amb directors i coreògrafs com Marco Flores, Olga Pericet, Juan Carlos Lérida, Javier Latorre o Pepe Gamboa. Com a coreògraf ha creat, abans de ‘Bailes colaterales’, peces breus com ‘D-Structures’, ‘Ángulo muerto’, ‘Hostal Pascual’ i ‘Movimiento colateral’. El seu més recent treball és ‘Cruces’.