Braç en alt, així comença Israel Galván a 'Lo real'. Amb el concurs de Txiqui Berraondo i el col·laborador habitual, Pedro G. Romero, ha creat una dramatúrgia que, sense explicar cap història, aborda la qüestió de l'extermini dels gitanos per part del nazisme des de diverses perspectives, afegint noves significacions i obrint nous interrogants, com en aquest fragment en el qual Isabel Bayón interpreta la documentalista oficial del nazisme, Leni Riefensthal, a qui seduïa especialment el flamenc. ISRAEL GALVÁN, ballarí i coreògraf "También, dentro de lo humano está también que: 'te quiero mucho, me fascinas, pero luego si me molestas, te mato'." 'Lo real' és el muntatge més ambiciós que Israel Galván ha dut a Barcelona, i el primer en el qual no està sol en la seva particular desconstrucció de l'ortodòxia flamenca. Ballen també Isbael Bayón i Belén Maya al ritme d'una eclèctica banda sonora que serveixen el guitarrista Juan Gómez Chicuelo i el cantaor Tomàs de Perrate, entre d'altres. El tema de la mort ha estat sempre una de les obsessions de Galván. Aquesta vegada ha anat més lluny i balla un viatge sense retorn als camps d'extermini. Israel Galván torna a ballar la mort, en aquest cas l'extermini dels gitanos per part del nazisme. Un tema que li és proper. Primer, perquè es diu Israel; i segon, perquè la seva àvia materna era gitana.