L’In-Edit ha omplert de gom a gom la gran Sala 5 dels cinemes Aribau en la gala inaugural de la 20a edició, a la qual ha assistit l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau. S’hi ha projectat ‘Meet me in the bathroom’, cinta sobre l’escena guitarrera nascuda a Nova York a principis de segle, de la qual van sorgir bandes com The Strokes i Interpol. “Ens agradava establir aquest paral·lelisme entre unes bandes que avui segueixen actives, com nosaltres, i que també van començar fa uns 20 anys”, justifica Uri Altell, director del certamen.

Si no fos per les seus internacionals la indústria no ens reconeixeria com ho fa

Uri Altell

L’In-Edit segueix sent el festival de documentals que més espectadors aplega, tot i la competència de moltes plataformes que fa 20 anys no existien. La internacionalització, amb rèpliques de l’In-Edit a diversos països europeus i llatinoamericans, hi ha tingut el seu paper. “Si no fos per les seus internacionals nosaltres no tindríem el prestigi industrial que tenim. La indústria no ens reconeixeria com ho fa i no ens donaria pel·lícules per estrenar en exclusiva”, argumenta Altell.

Escena local i clàssics dels darrers 20 anys

A diferència de moltes edicions passades, els directors de la cinta inaugural no han assistit a la projecció. Sí que hi eren, per contra, alguns realitzadors de documentals de la seccions oficial nacional i panorama nacional, com Lulú Martorell, directora de ‘Material Sirles: un septenni’, sobre el conjunt de Vallcarca Els Surfing Sirles; i Violeta Octavio i Claudio Arribas, codirectors de ‘No callarem’, que qüestiona la llibertat d’expressió a Espanya il·lustrant les trajectòries de Valtònyc, Hasél i Àlex “Elgio” de la Insurgencia.

Públic entrant a la inauguració

L’In-Edit programa, entre el 27 d’octubre i el 6 de novembre, 50 documentals de factura i temàtica ben diversa i amb protagonistes musicals tan diferents com Ennio Morricone, Sinéad O’Connor, la mítica sala barcelonina Studio 54 i Omara Portuondo. A més, en aquesta 20a edició brinda l’oportunitat de veure algunes de les pel·lícules que van marcar edicions anteriors, com ’20 feet from stardom’, sobre les oblidades coristes negres que van posar veus a treballs de celebritats blanques com els Rolling Stones, Bruce Springsteen i David Bowie.