Escolta aquesta notícia

Eren gairebé dos quarts d’una del migdia d’aquest diumenge i pels carrers de la Vila de Gràcia ja feia estona que se sentia el retruc dels trets dels trabucaires que han recorregut el barri despertant el veïnat. Després de la sorollosa cercavila s’han aplegat a la plaça de la Vila de Gràcia, on ha començat la representació de la revolta de les Quintes per commemorar l’alçament popular que l’any 1870 van protagonitzar les gracienques contra la crida del Govern espanyol per reclutar i enviar els joves a la guerra de Cuba.

Les mares que volien salvar els fills

Mentre els trabucaires es concentraven a la plaça, ha començat la representació d’aquest episodi històric. Una de les escenes més aplaudides ha estat quan un grup de dones ha entrat a l’edifici de la seu del districte, llavors l’ajuntament, i des del balcó han començat a llançar documentació i fins i tot algun moble: ha estat la recreació de les mares enfurismades que fa més de 150 anys van voler destruir la documentació relativa als seus fills perquè no els poguessin cridar a allistar-se a l’Exèrcit. Des de la plaça un centenar de veïns s’ho miraven expectants.

Revolta Quintes Gràcia

Una revolta amb 27 morts

La revolta el 1870 va començar a Sants i es va anar estenent fins arribar a la Vila de Gràcia, que és on va ser reprimida molt durament i per això es va allargar més de cinc dies. Els graciencs van patir el setge de l’Exèrcit espanyol durant sis dies i, quan finalment els militars van aconseguir esclafar la revolta popular, el balanç va ser de 27 persones mortes.

A la Vila de Gràcia diverses entitats de cultura popular fa anys que rememoren aquests fets històrics i la d’aquest diumenge ha estat la 18a representació. Per fer-la possible han calgut més d’un centenar de voluntaris.

Comparteix a: