Ha començat al CCCB Gandules’19, cicle de sessions nocturnes i gratuïtes de cinema al Pati de les Dones. Del 6 al 22 d’agost, de dimarts a dijous, s’han programat pel·lícules que exploren universos paral·lels, viatges en el temps o abolicions de l’ordre racional. Tots, temes relacionats amb els nous paradigmes que estableix la física quàntica, que es poden resseguir en l’exposició “Quàntica”, en cartell al CCCB fins al 24 de setembre.

El tret de sortida l’ha donat ‘High life’, la darrera pel·lícula de Claire Denis, en què els protagonistes (que encarnen Juliette Binoche i Robert Pattinson) habiten una nau espacial que orbita al voltant d’un forat negre. Es dona la casualitat que es va estrenar dos mesos abans que es difongués la primera imatge d’un forat negre, situat a la galàxia Messier 87, a 55 milions d’anys llum de la Terra.

La Visió Quàntica del Gandules’19

La sessió següent fa un salt en el temps i proposa una cinta de culte del 1992, ‘Twin Peaks: Els últims dies de Laura Palmer’, que David Lynch va estrenar després de la popular sèrie televisiva. I és que el programa de Visió Quàntica inclou gèneres diversos, no només el de la ciència-ficció (hi ha humor o animació, per exemple), i posa sovint el focus d’atenció en la diversitat de formes narratives. Les implicacions de la física quàntica conviden a pensar en bifurcacions, multiplicitats, realitats paral·leles o identitats inestables. Com les de ‘Symbol’, la pel·lícula japonesa que es projectarà el dia 15. La cinta, de Hitoshi Matsumoto, planteja dues identitats estrambòtiques: la d’un lluitador emmascarat mexicà que es prepara per a un combat i la d’un jove japonès que es desperta en una habitació blanca plena de sorpreses al·lucinants de la qual sembla no poder-se escapar.

Al Gandules’19 no només hi ha varietat de gèneres, també de procedències, amb pel·lícules de França, l’Iran, Tailàndia o Espanya. El cicle ha estat comissariat pel crític de cinema Jordi Costa, nou cap d’exposicions del CCCB.