Rosa Maria Malet, directora de la Fundació Joan Miró, ha explicat a BTV que el museu ha recol·locat les obres de Miró i n’ha incorporat d’altres, 14 de les quals procedents de la col·lecció privada de la mateixa família Miró o deixades en dipòsit, i algunes més del col·leccionista Kazamasa Katasuta.

Segons Malet, “la nova disposició ha permès distribuir els treballs per conceptes, més que no pas per èpoques”. Per exemple, hi ha un nou espai, anomenat La Terra, centrat en la importància que Miró donava a la terra, ja que deia que d’allà “li venia la força creativa”. Aquí també es pot veure la relació del pintor barceloní amb Mont-roig. A ‘Més enllà de la pintura’, l’equipament s’obre a altres facetes de l’artista.

Les exposicions temporals ara s’ubiquen a la primera planta. El 30 de juny s’hi farà una exposició d’Ignasi Aballí, qui va ser l’últim artista guardonat amb el Premi Joan Miró. 

Una altra de les característiques que ha destacat Malet sobre la nova ubicació de les obres és que “sempre tens un referent amb l’exterior”. I això és gràcies a l’edifici concebut per Sert, i posteriorment ampliat per Jaume Freixa, que respecta en tot moment el contacte i la relació amb la natura de Montjuïc. Segons Malet, tots aquests canvis han estat molt ben rebuts per la ciutadania, i això s’ha traduït en un augment del 15 % dels visitants barcelonins durant el 2015.

Situar-se a la muntanya de Montjuïc no és cap handicap, ha afegit Malet, i ho atribueix en gran part al fet que torni a funcionar el funicular, “un transport simpàtic, fàcil i econòmic per a les famílies, que es comunica amb el metro, servint el mateix bitllet”. La seva visió contrasta amb la del director del Museu Etnològic – Cultures del Món, Josep Fornés, qui ahir va assegurar que la ubicació a Montjuïc “és terrible”, sobretot per a les persones amb problemes de mobilitat. Això sí, creu que “potser caldria millorar l’aparcament i la regularitat dels autobusos“.