És una icona de l'impressionisme i el gran reclam d'aquesta exposició. Un quadre que només ha sortit en cinc ocasions de França, una a Barcelona l'any 1917, en plena guerra mundial, amb motiu d'una gran exposició sobre l'art francès al Palau de Belles Arts. El 'Ball al Moulan de la Galette' retrata la vitalitat i l'alegria de les parisenques. PABLO JIMÉNEZ BURRILLO, comissari i director de l'Àrea de Cultura de la Fundació Mapfre "Renoir cuenta que todas estas mujerses que salen a divertirse, en un lugar popular pero al que también iba gente de la alta sociedad. Renoir nos transmite la idea de felicidad." L'eix vertebrador de la mostra són les dones i l'admiració de Renoir cap a elles. En els seus inicis, el pintor es fixa en el nou esteorotip de parisenca, moderna, i després comença a centrar-se en el tema del nu. La fusió de la dona amb la natura serà un dels seus temes predilectes. Malgrat el gran interès de l'artista per la feminitat aquesta és la primera exposició en què la dona és el fil conductor. PABLO JIMÉNEZ BURRILLO, comissari i director de l'àrea de Cultura de la Fundació Mapfre "La exposición plantea al Renoir como el querría verse, entre mujeres que fueron su vida y su pintura." En néixer el seu primer fill, Pierre, la imatge de la dona adquireix una nova dimensió, amb escenes relacionades amb la maternitat i la infància. En total, la mostra acull 40 pintures del genial artista cedides pels museus d'Orsai i de l'Orangerie.

La Fundació Mapfre ha inaugurat aquest cap de setmana la segona temporada a Barcelona amb una exposició a la Casa Garriga i Nogués dedicada a un dels grans noms de l’impressionisme francès. “Renoir entre dones. De l’ideal modern a l’ideal clàssic” explora el paper central que adquireix la dona en la producció del pintor. Entre les obres destaca el famosíssim ‘Bal du Moulin de la Galette’.

Al llarg de la seva vida, Pierre-Auguste Renoir va retratar sense descans les dones. El pintor les va convertir en l’eix vertebrador de la seva obra pictòrica. La seva dona, les seves amants, amigues, models o dones anònimes, totes elles protagonitzen l’univers creatiu de l’artista.

Malgrat el seu gran interès per la feminitat, aquesta és la primera exposició en què la dona és el fil conductor. Per això, el director de l’àrea de Cultura de la Fundació Mapfre, Pablo Jiménez Burrillo, s’atreveix a dir que “aquesta mostra planteja Renoir com ell mateix s’hauria volgut veure, rodejat per dones, que van ser la seva vida i la seva pintura”.

Un quadre emblemàtic

El recorregut comença amb una obra mestra de l’impressionisme: el ‘Bal du Moulin de la Galette’. Aquest quadre només ha sortit en cinc ocasions de França. Una d’aquestes, a Barcelona l’any 1917 amb motiu d’una gran exposició sobre l’art francès al Palau de Belles Arts. A punt de complir-se el centenari de l’esdeveniment, l’obra torna a la ciutat.

A la mostra també es pot veure ‘Les banyistes’, l’últim quadre del pintor, considerat un testament pictòric.

La parisenca moderna i la dona nua

La mostra fa un recorregut per l’ideal de dona de Renoir al llarg de la seva carrera. Al principi s’interessa per la parisenca moderna, que vestia a la moda i participava de la vida social en un cant a l’harmonia i la felicitat. Però després comença a pintar la dona nua enmig de la naturalesa, en un retorn al classicisme.

El naixement del seu fill Pierre l’any 1885 també condicionarà la seva pintura i l’artista retrata també escenes relacionades amb la maternitat i la infància.

La mostra, comissariada per Pablo Jiménez Burillo i Paul Perrin, conservador del Museu d’Orsay, exhibeix fins a una quarantena de quadres de Renoir de les col·leccions de dos museus francesos: el d’Orsay i el de l’Orangerie. Aquesta exposició es podrà veure fins al 8 de gener.