‘Frida Kahlo, la vida d’un mite’, és el quart projecte que inaugura l’IDEAL, Centre d’Arts Digitals, després dels dedicats a Monet, la memòria fotogràfica de Barcelona i Gustav Klimt. A diferència dels anteriors, aquesta vegada no es tracta tant d’un viatge immersiu per l’obra artística com una biografia immersiva. “Creiem que el nostre públic ja ha viscut l’experiència de passejar per quadres… Aquesta mostra vol respondre a la pregunta de per què Frida Kahlo és encara avui un mite, i ho fa pouant en passatges de la seva vida que són desconeguts”, explica Jordi Sellas, director de l’IDEAL.

El punt de partida de l’itinerari que proposa el centre és, com és habitual, un repàs de la biografia de Frida Kahlo. Però els diversos espais immersius incideixen també en aspectes de la seva biografia més que en la seva obra. Especial rellevància en la vida de la icona mexicana va tenir el brutal accident que va patir als 18 anys. Dues instal·lacions se centren en aquest fet: la peça tridimensional ‘L’instant’, en què se superposen capes transparents que creen un holograma, que congela el moment fatal; i el mapatge sobre un llit ‘El somni’, que il·lustra la llarga convalescència de Frida Kahlo.

‘El somni’, de Jordi Massó

Producció quilòmetre zero

Gairebé totes les instal·lacions són d’estudis que tenen la seu al Poblenou. La més gran és la sala immersiva de 1.000 metres quadrats, on es pot veure un bucle biogràfic de 30 minuts obra de Martes Studio, Raffel Plana i Daniel Llamas. No hi manca una sala de realitat augmentada ni una de dedicada al públic familiar. Es tracta de l’espai Peluqueria La Rosita – en al·lusió al lloc on Kahlo va encetar el seu projecte pedagògic com a professora de pintura-, on els visitants poden pintar un retrat de l’artista que després es projecta en una paret de la sala.

També hi ha una sala que explora l’impacte que Frida Kahlo va tenir en el món de la moda, on es mostren rèpliques dels vestits que duia en societat i que van inspirar dissenyadors com Elsa Schiaparelli o Jean Paul Gaultier. “El fet que sigui un centre d’arts digitals no exclou la presència d’objectes físics que complementen la visita”, justifica Jordi Sellas.

La curadoria i comissariat de la mostra és d’Artists Rights Foundation i Frida Kahlo Corporation, amb els especialistes en l’artista Maria Luisa Cárdenas i Luca Benedetti al capdavant. La producció és una estrena mundial de l’IDEAL que hauria de viatjar a altres centres europeus en els propers tres anys. A Barcelona es pot visitar entre el 30 de novembre i la Setmana Santa del 2022.