Foto Colectania celebra 20 anys. Ho fa amb tres exposicions, una de les quals és la de Chema Madoz i Helena Almeida, a més de nombroses activitats, com trobades amb fotògrafs o les visites al fons de la fundació, dipositat a la càmera de conservació. “Més que obres mestres de molts autors, nosaltres tenim molta obra de cada autor. I això és important perquè normalment els fotògrafs expliquen històries amb sèries, no amb una sola imatge”, comenta Pepe Font de Mora, director de Foto Colectania.

L’exposició dedicada a Chema Madoz i Helena Almeida és especialment significativa per a la fundació, atès que la primera fotografia que va adquirir el centre va ser, precisament, de Madoz. “No hi ha cap millor homenatge, perquè una de les prioritats de Foto Colectania és la divulgació d’autors espanyols i portuguesos“, concreta Font de Mora.

Fotògrafs d’imatges construïdes

Sense títol, 1990 © Chema Madoz

Madoz i Almeida tenen en comú que no són autors de fotografia trobada, sinó construïda a partir d’un concepte mental previ, que sovint implica la realització d’esbossos. Una de les particularitats de la mostra és que s’exposen alguns d’aquests esbossos. En el cas de Madoz, fins i tot alguns dels objectes fotografiats. “A partir dels anys 90 Chema Madoz fotografia objectes. Les escenificacions parteixen d’una elaboració bastant complexa”, explica el director de Foto Colectania.

Dias quasi tranquilos, 1981 © Helena Almeida

L’obra d’Helena Almeida (dues vegades representant de Portugal a la Biennal de Venècia), per contra, està sovint basada en la seva imatge, en una particular exploració entre cos i espai. La mostra conjunta es pot veure entre el 22 de juny i el 18 de setembre.