Escolta aquesta notícia
La Filmoteca dedica una retrospectiva al cineasta romanès Radu Jude | festival, Filmoteca de CatalunyaAfegeix betevé com a font preferida

Del 3 de juny al 12 de juliol, la Filmoteca dedica una extensa retrospectiva a Radu Jude, per molts un cineasta clau de la nostra contemporaneïtat. Una figura destacada de la generació de directors romanesos que, els darrers anys, ha enlluernat en els festivals de cinema europeus.

En el cas de Jude, ha estat sobretot a la Berlinale, on ha guanyat l’Os d’Or per Un polvo desafortunado o porno loco i un parell d’Ossos de Plata (millor direcció per Aferim! i millor guió per Kontinental ’25). Les tres cintes formen part del cicle de la Filmoteca, que ha convidat el director per presentar tres sessions del cicle (una de curtmetratges, la de Kontinental’25 i la de Dracula) i fer la classe magistral “Com fer pel·lícules sense tenir talent”.

Llenguatge experimental

El llenguatge cinematogràfic de Radu Jude se situa entre la ficció, el documental i l’assaig visual. Experimental, juga amb formats i codis diversos per abordar conflictes ètics, socials i polítics plenament actuals, sovint del seu país, per bé que extrapolables a la resta d’Europa. A Kontinental ’25, per exemple, aborda el tema dels desnonaments.

En aquesta ocasió Radu Jude va escollir un mòbil per filmar. “Qualsevol història i qualsevol pel·lícula es poden fer amb qualsevol tecnologia que estigui a l’abast. Per descomptat, adaptant el film a la tecnologia escollida”, afirma el realitzador.

La projecció de la pel·lícula Dracula, no estrenada abans a Espanya, es fa en dos temps a la Filmoteca: els dies 5 i 14 de juny. La segona projecció donarà el tret de sortida del festival +RAIN Film Fest (14-17 de juny), que per quarta vegada organitza la Universitat Pompeu Fabra. Un festival sobre la intel·ligència artificial i l’impacte que té en la comunicació, les humanitats i també el cinema.

La Filmoteca dedica una retrospectiva al cineasta romanès Radu Jude | festival, Filmoteca de Catalunya
Un fotograma de Dracula de Radu Jude

L’elecció del film no és casual, perquè part de les imatges de la hilarant reinterpretació del mite de Dràcula que ha fet Radu Jude han estat generades amb IA. Per Alan Salvadó, codirector del +RAIN Film Fest, “aquesta voluntat de reflexió sobre la pròpia imatge que fa Jude, encaixa perfectament amb el que pretén el certamen”.

En la presentació que ha fet divendres, 5 de juny, Jude ha explicat que l’ús de de la IA crea molta poesia de baixa qualitat, per bé que “per un cineasta romanès humil com jo, si una tecnologia m’ajuda a fer una pel·lícula, la faig servir”.