El festival BCNegra no s’ha deixat afeblir per la restriccions del coronavirus. La 16a edició s’ha reconvertit per adaptar-se a la virtualitat pròpia de la pandèmia. La dotzena d’activitats presencials que s’havien de celebrar a la Rambla finalment s’han anul·lat. Enguany, és des del Palau de la Virreina, que actua com a plató, on els autors de misteri i intriga —els únics que sí que acudeixen presencialment al festival— ofereixen els seus col·loquis, en línia.

“La Rambla, un territori de llibertat”

L’artèria barcelonina, inspiradora d’un gruix d’històries fosques i crepusculars, és fil conductor d’algunes de les taules rodones. “La rambla és argument i escenari de novel·la negra”. El comissari del festival, Carlos Zanón, parla d’una avinguda, fins ara, a vessar de turistes, però “sempre plena d’energia, ganes de viure i territori de llibertat”. Des del punt de vista cultural, afegeix, “era un espai on reafirmar-se o on trobar-hi la teva vocació”.

Sis dies abans de començar havia de ser un festival presencial”
Carlos Zanón, comissari BCNegra

No ha estat fàcil reconvertir totes les activitats sense deixar-ne cap de banda, ha assegurat Zanón. L’organització del festival ha hagut de treballar per arranjar totes les activitats en un format virtual. “Fins a l’últim moment no sabíem si podíem comptar amb els autors”.

La geografia i la pandèmia esculpeixen les novel·les

Fins a 120 autors i 52 taules rodones repartides fins al 31 de gener es poden seguir a través del web del festival, el seu canal de YouTube i per betevé, que entre d’altres transmetrà en directe —dilluns, 25 de gener, a les 17 h, a la TDT i al web— el lliurament del premi de novel·la negra a l’escriptora novaiorquesa Joyce Carol Oates.

L’escriptora Olga Merino, que s’estrena per primer vegada com autora al festival, assegura que la geografia esculpeix les novel·les. Parla també de la seva darrera obra, ‘La forastera’: “un ‘western’ contemporani i crepuscular en el territori d’una Espanya oblidada”. “Estic molt contenta perquè m’estreno com a autora i no hi participo com a públic com altres anys i perquè, malgrat la pandèmia, la cultura segueix endavant”.

El periodista cultural Antonio Lozano també s’estrena enguany com a autor —hi ha participat des de la primera edició com a periodista—. Lozano reflexiona al seu primer assaig ‘Lo leo muy negro’ sobre la relació entre el crim real i el de ficció i la influència de la pandèmia en les noves creacions. “La pandèmia haurà servit d’aliment per a la construcció d’històries i trames negres del futur. Potser hi ha una allau i quedem farts de pandèmia des del punt de vista de la ficció, però segur que crea trames negres que seran molt interessants”.