Després de mostrar-se a Madrid i París, “El mur de Berlín. Un món dividit” arriba a Barcelona, concretament a l’Espai Inmersa, al Poblenou, el 7 de novembre. La mostra recorre la història del mur, des de la seva construcció fins a la seva caiguda, i explora tres dècades de separació i el seu paper durant la Guerra Freda. Vol ser una mirada humana i global sobre un dels símbols de divisió més potents del segle XX.
Exposició sense precedents
S’hi exposen sis fragments autèntics del mur de Berlín, de 3,5 metres d’alçària i entre 2,5 i tres tones de pes cadascun, que en total fan 10 metres de llargada. Al llarg de l’exposició s’hi mostren 200 objectes històrics procedents de 40 museus i institucions d’arreu del món, com un rotlle original de filferro de punxes i barreres d’acer.
“És una exposició sense precedents, és la primera vegada que una exposició itinerant presenta tants objectes originals del mur que ens permeten conèixer per què es va construir el mur, qui el va construir i com es va construir”, explica Luis Ferreiro, director de Musealia, que produeix l’exposició en col·laboració amb la Fundació Mur de Berlín.
El vessant social, al centre
La mostra se centra en com la ciutadania berlinesa va viure la divisió social durant gairebé 30 anys: “Volem explicar com va afectar la gent: baixar a escala humana el significat que va tenir l’existència del mur i de la Guerra Freda”, diu Ferreiro. És per això que podem trobar objectes personals com roba, joguines, una motocicleta, càmeres de fotos i pancartes.
Un dels objectes més destacats es troba al final de l’exposició. És un mall i un cisell utilitzats per destruir el mur de Berlín durant la seva caiguda, el 9 de novembre del 1989. Al seu costat, s’hi troben fragments com els que moltes famílies van trencar per endur-se’n i guardar-se com a símbol d’alliberament.
“Els valors de la llibertat”
Axel Klausmeier, director de la Fundació Mur de Berlín, ha posat de manifest que l’exposició “és molt important per a la gent jove, però també per al públic en general en aquests dies en què la llibertat i la democràcia estan desafiades“, ha dit Klausmeier, que ha conclòs que aquesta exposició és sobre els valors de la llibertat.